۲۲ شهریورماه زادروز احسان نراقی جامعه‌شناس کاشانی

احسان نراقیکاشان فردا ــ «احسان‌الله نراقی» معروف به «احسان نراقی» ۲۲ شهریور‌ماه ۱۳۰۵ در کاشان به‌ دنیا آمد. وی فرزند حسن نراقی (معروف به شیخ حسن و آقاحسن) و از نوادگان «ملامهدی فاضل نراقی» است. مادر وی «رخشنده گوهر مشیری»، از خویشاوندان «آیت‌‌الله سید ابوالقاسم کاشانی» بود.

نراقی تحصیلات مقدماتی را تا کلاس یازدهم در مدرسه پهلوی کاشان و سال دوازدهم را نیز در دارالفنون تهران به پایان رساند. سپس ابتدا دو سال در دانشگاه تهران به تحصیل حقوق پرداخت و بعد به توصیه پدرش برای ادامه تحصیل راهی «سوئیس» شد و از «دانشگاه ژنو» لیسانس جامعه‌شناسی گرفت و در ادامه تحصیل را تا مقطع دکترا در «دانشگاه سوربن» فرانسه ادامه داد.

پس از فراغت از تحصیل، به عنوان کارشناس خاورمیانه و ایران در «یونسکو» مشغول به کار شد.

در ۱۳۳۱ به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران مشغول به کار، و موفق شد «مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی» را بنیان‌گذاری نموده و مدت ۱۲ سال مدیریت آن‌را بر عهده داشته باشد. این مؤسسه علاوه بر انتشار کتاب‌های متعدد به‌خصوص در زمینهٔ علوم اجتماعی، در تهیه و تدوین طرح جامع کلان‌شهرهایی همچون تهران و شیراز نقش داشت.

نراقی به گفته خودش در سال آخر حیات رژیم پهلوی هشت مرتبه با شاه دیدار و گفت‌وگو می‌کند. در کتاب «از کاخ شاه تا زندان اوین» دلیل ملاقات‌ها و گفت‌وگوهای خود با شاه را سعی در مجاب ساختن شاه دربارهٔ اقدام به پاره‌ای اصلاحات و گردن‌نهادن به قانون اساسی عنوان می‌کند.

با وقوع انقلاب اسلامی ایران، نراقی جمعاً سه بار دستگیر، زندانی و پس از احراز بی‌گناهی آزاد گردید.

وی در دوران زندگی در غرب دو بار نشان «لژیون دونور» را از رؤسای جمهور فرانسه «شارل دوگل» و «فرانسوا میتران» دریافت کرد.

نراقی ۱۲ آذرماه ۱۳۹۱ به علت کهولت سن در منزلش در تهران درگذشت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.