نوبل پزشکی به کاشفان ترمز سرطان رسید

برندگان نوبل پزشکی ۲۰۱۸
عکس از یورونیوز

کاشان فردا ـ جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی ۲۰۱۸،  به «جیمز آلیسون» از آمریکا و «تسوکو هونجو» از ژاپن تعلق گرفت.

یک روزنامه‌نگار حوزه سلامت با اعلام این خبر در فیس‌بوک خود نوشت: این دو محقق سازوکار دستگاه ایمنی بدن برای مقابله با تومورهای سرطان را کشف کرده‌اند.

همایون خیری توضیح داد: این دو فیزیولژیست در تحقیقات خود منوجه شدند که وقتی دستگاه ایمنی از رشد تومور سرطانی با خبر می‌شود،‌ فعالیت دفاعی‌اش را برای مبارزه با تومور آغاز می‌کند، اما دو پروتئین به نام‌های «PD-1» و «CTLA-4» که اسم عام آن‌‌ها را «ترمز» گذاشته‌اند، فعالیت سلول‌های دستگاه ایمنی را متوقف می‌کنند. در نتیجه تومور بدخیم شده و به نقاط دیگر بدن هم گسترش پیدا می‌کند تا جایی که دیگر دستگاه ایمنی نمی‌تواند از پس مهار سرطان برآید.

وی اعلام کرد: هر دو محقق در جریان تحقیقات‌‌شان متوجه شدند که وقتی پروتئین‌های ترمز ار کار بیفتند، دستگاه ایمنی به تومور حمله کرده و سرطان مهار می‌شود.

بنا به نوشته این روزنامه‌نگار، بعد از این کشف باید منتظر داروهای جدیدی بود که بهتر از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی روی توقف فعالیت «ترمز» و مهار سرطان عمل می‌کنند و اثرات جانبی بسیار کمتری نسبت به شیوه‌های پیشین دارند.

خیری در پایان نوشته: جایزه نوبل فقط تقدیر از محققان نیست. یک‌جور اطمینان‌خاطر برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های دارویی در تولید چنین داروهایی هم محسوب می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.