مرمت بام کوشک و ساختمان مجاور مزرعه مبارک‌آباد پَنداس

مزرعه مبارک آباد پنداسکاشان فردا ـ  سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان از مرمت پشت‌بام کوشک و ساختمان مجاور مزرعه مبارک‌آباد روستای پنداس خبر داد.

به گزارش روابط عمومی این اداره «مهران سرمدیان» با بیان این‌که قدمت این مزرعه به اواخر دوره زندیه و اوایل قاجار باز می‌گردد گفت: مرمت پشت‌بام کوشک و ساختمان مجاور مزرعه با اعتباری افزون بر ۳۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی و از محل مشارکت خانه‌های ایرانی در حال انجام است.

سرمدیان با اشاره به این‌که مزرعه مبارک‌آباد مجموعه کاملی از یک مزرعه روستایی با عناصر رایج آن که مشتمل بر کوشک، فضای مزرعه، سلخ آبگبر، و قنات اختصاصی است اضافه‌کرد: طراحی بدیع و هنرمندانه و منحصر به‌فرد کوشک میانی، طبیعت‌گرایی بارز در معماری و طراحی فضاهای، و ترکیب و مرتبط نمودن هنرمندانه 4 عنصر طبیعی آب، باد، خاک و گیاه و عناصر مصنوع (بنای کوشک و قنات) و ایجاد محیطی روح‌بخش و رویایی برای انسان از ویژگی‌های بارز این اثر تاریخی است.

معاون مدیر کل میراث استان اضافه کرد: بنای کوشک میانی در دو طبقه و تقریبا به صورت متقارن با زیربنای 160 مترمربع در طبقه همکف و 13 متر مکعب در طبقه اول ساخته شده است.

سرمدیان ادامه داد: مزرعه مبارک‌آباد از اسم مبارک که نام همسر «ابوالحسن» مالک و از خوانین روستا بوده، گرفته شده است.

سمیه فرهادی،مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی کاشان نیز سبک‌سازی بام‌ها، انتقال خاک و لایه‌های فرسوده بام به بیرون از خانه، استحکام‌بخشی سقف‌ها، اجرا و اصلاح چفت بام، اجرای غوره‌گل برای شیب‌بندی و اجرای اندود نهایی کاه گل پشت‌بام‌ها در دو لایه را از اقدامات مهم این پروژه مرمتی برشمرد.

مزرعه مبارک آباد ۹۴/۴/۲۴ به شماره 31284 در فهرست آثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.