کاشان در چاقی و اضافه وزن در ایران اول است

محسن‌تقی‌زاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکیکاشان فردا ـ نشست خبری معاونت غذا و دارو شهرستان کاشان ۲۴ مهرماه ۹۷ با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش پیک سیلک، «محسن تقی‌زاده» معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در این نشست گفت: متاسفانه الگوی غذایی ما به سمت اقلام خوراکی مقوی است که اثر تقویتی کوتاه مدت دارد، و نه مغذی که ارزش تغذیه‌ای بلند‌مدت داشته باشد.

وی افزود: بالاترین میزان شیوع چاقی و اضافه وزن به زنان و مردان کشور ما تعلق دارد و سرانه مصرف شکر در بین ما 30 کیلوگرم در سال یعنی 6 برابر میانگین هر فرد در دنیا است. هم‌چنین سرانه مصرف نوشابه در کشور ما 4 برابر میانگین جهانی است.

تقی‌زاده اضافه‌کرد: دیابت در کاشان بالای 10 درصد عنوان شده و در مورد چاقی و اضافه وزن خصوصا در میان خانم‌ها و دانش‌آموزان در ایران، کاشان در صدر جدول قرار دارد و بیشترین بیمارهای قلب و عروق و دیابت به کاشان تعلق دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، با تاکید بر اهمیت لبنیات در هِرم غذایی گفت: متاسفانه در مصرف لبنیات هم میانگین سرانه کشور ما از سطح جهانی بسیار پایین‌تر است بدین شکل که این مقدار در ایران 91 کیلو‌گرم و در اروپا 300 کیلوگرم برآورد شده است.

تقی‌زاده معیشت خانواده‌ها را در الگوی غذایی موثر دانست و خاطرنشان ساخت: بدون شک مصرف اقلام خوراکی مغذی و ارزش‌مند نیازمند هزینه بیشتر است.

وی شیوع بیماری‌های قلبی و اضافه وزن در بین مردم کاشان را نتیجه کم‌تحرکی و تاثیرات فرهنگ سنتی عنوان کرد و گفت: در بین خانم‌های کاشانی عدم‌تحرک به وضوح دیده می‌شود. فرهنگ سنتی مردم کاشان نمی‌پذیرد که خانم‌ها در ساعات مشخصی خارج از منزل حضور داشته باشند و این خود عاملی برای کاهش تحرک خانم‌ها است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: برای طبخ غذای هیئت‌های مذهبی از روعن‌های ارزان و نامناسب استفاده می‌شود که برای سلامت بسیار مضرر هستند.

وی در پایان تاکید کرد: در کاشان 15 کارشناس تغذیه در مراکز بهداشتی فعالیت می‌کنند و شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز جامع سلامت از خدمات مشاوره کارشناسان در حوزه تغذیه به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.