فرودگاه تعطیل نیست اما پرواز ندارد

گفت‌وگوی کاشان نیوز با شهردار کاشانکاشان فردا ـ ۱۷مهرماه جاری کاشان نیوز با شهردار کاشان گفت‌وگوی اختصاصی انجام داده بود که بخش نخست آن پیش از این مننتشرشد و بخش دوم آن به نقل از کاشان نیوز از نظرتان می‌گذرد:

کاشان نیوز: چرا در تفکیک پسماند کاشان ورود نمی‌کنید؟
حجم زباله کاشان حجمی نیست که برای سرمایه‌گذاری خاص توجیه داشته باشد. حجم زباله کاشان و شهرهای اطرافش روزانه ۲۳۰ تن می‌شود که وقتی تفکیک صورت می‌گیرد، ۴۰٪ کم می‌شود.
مهم‌ترین اقدامی که برای فرهنگ‌سازی در تفکیک زباله می‌توان انجام داد، یک برنامه کاملاً منسجم است و می‌دانیم که باید برای آحاد جامعه باشد.
ما ماه رمضان را بهانه خوبی برای نزدیکی با مردم کاشان دیدیم. چون مردم هم به این بهانه ارتباط بیشتری باهم دارند. یک برنامه بسیار گسترده برای تمام گروه‌های سنی داشتیم. به اکثر جلسات قرائت قرآن سر زدیم. یک جلسه با خانم‌های مبلغه داشتیم. چون می‌دانید این بحث بیشتر خانم‌ها مخاطبش هستند و اگر این فرهنگ در زنان صورت بگیرد، ما پیروز هستیم. ما همه خانم‌جلسه‌ای‌ها را دعوت کردیم و گفتیم امروزه امربه‌معروف و نهی از منکر الزاماً رعایت حجاب و خواندن نماز نیست. گرچه آن‌ها هم هست، ولی جامعه معروف دیگری هم نیاز دارد که باید پرداخته شود.

چهار محور معروف را برای امربه‌معروف از لحاظ دینی مطرح کردیم با آیات و روایات، یکی هم در حوزه پسماند بود که یکی از آن‌ها تفکیک زباله است، که خیلی هم با استقبال روبه‌رو شد. قرار شد یک ربع در هر جلسه زمان به ما بدهند تا سفیران فرهنگ که متشکل از ۱۴ خانم بودند که ۸ خانم کارمندان شهرداری هستند.

بعد از این رویکرد شرکت پسماند ما عوض شد. کانکس بازیافت در سراسر شهر و ۱۲ وانت برای جمع‌آوری پسماند در روزهای مشخص با پخش ملودی در همه محلات حضور می‌یابند. من مطمئنم اگر این حرکت در خانم‌های شهر ما نهادینه شود، بسیار مؤثر است. چیزی که تأثیر آن در محرم دیده شد و شهر بسیار تمیزتر بود

من طرح فرهنگ‌سازی دارم با عنوان «مساجد کانون نورانی محلات» که ما از ظرفیت مساجد به بهترین شکل استفاده کنیم. در نظام مقدس جمهوری اسلامی، نباید مسجد همان کارکردی را داشته باشد که پنجاه سال پیش داشت که تنها محل عبادت و نیایش بود. امروز نه‌فقط محل عبادت بلکه مرکز تعاملات اجتماعی و توسعه فرهنگ عمومی باید باشد.

ما بر اساس تکالیف برنامه‌وبودجه باید به مساجد کمک کنیم، اما این کمک ما به ازای اجرای برنامه‌های فرهنگی در مساجد است تا ارتقای فرهنگ عمومی صورت گیرد. کارگروهی با محور پسماند تشکیل دادیم که دارند مدام خوراک تبلیغاتی تهیه می‌کنند از آیات و روایات که شبیه توصیه‌های خشک نباشد و این فرهنگ‌سازی را به ریال تبدیل می‌کنیم تا بدانند مدیریت پسماند صرفه‌جویی اقتصادی هم برای خانواده در پی دارد.

کاشان نیوز: تا کی برای کارها از ابزار سنتی استفاده می‌کنید؟ ما بعد از سال‌ها مشکل جمع‌آوری زباله داریم، چرا این مشکل حل نمی‌شود؟ ظاهراً برون‌سپاری مدیریت نشده است، اعلام می‌کنند ساعت ۹ بیرون بگذارید، اما تا ساعت‌ها بعد جمع‌آوری نمی‌شود؟
وقتی می‌گویند ساعت ۹، منظور این نیست ۶ هزار هکتار وسعت شهر در سر ساعت ۹ زباله جمع‌آوری شود. لطفاً زودتر از ساعت ۹ نگذارید، جمع‌آوری از یک تایمی شروع می‌شود و تا ساعاتی بعد ادامه دارد. خط مسیر مشخص دارند و ماشین‌ها «جی‌پی‌اس» دارند و مسیر مشخص را طی می‌کنند. شاید بشود گفت کوچه به کوچه و خیابان به خیابان ساعت جمع‌آوری را اعلام کرد. ولی مسئله این است که زودتر از ساعت ۹ و در روز زباله بیرون نگذاشت. هزینه جمع‌آوری بسیار بالاست.

من باور نمی‌کردم در «لندن» هفته‌به‌هفته جمع‌آوری زباله انجام می‌شود، هر پنج‌شنبه ساعت هشت صبح زباله‌ها جمع‌آوری می‌شود. در کاشان هم اگر زباله‌های بازیافتی جدا شود، حجم زباله منازل آن‌قدر نیست که روزانه نیاز به جمع‌آوری باشد. کما این‌که دیده می‌شود بسیاری شهروندان چند روزی یک‌بار زباله‌های خود را بیرون می‌گذارند.

کاشان نیوز: ما در حوزه خبر سیر می‌کنیم، خواه‌ناخواه در معرض خبر قرار می‌گیریم. چرا این خبر برای اولین‌بار این‌جا به گوش ما می‌رسد؟ مثلاً خبر جلسات و همکاری شهرداری با مبلغه‌های مذهبی را اولین‌بار این‌جا می‌شنویم. آن‌قدر دربرگیری خبر کم بوده که تأثیر نگذاشته است.
من هم احساس می‌کنم این موضوع هست، اما نمی‌دانم چرا؟ شما به ما کمک کنید.

کاشان نیوز: شاید علت این باشد که شما فقط به کانال تلگرامی شهرداری بسنده می‌کنید، یا به دو رسانه «کاشانه» و «سیلک» اهمیت می‌دهید، بازخورد این دو رسانه را ارزیابی کرده‌‌اید؟
بله کاشانه را ما ارزیابی کردیم و امروز گزارش آن رسیده است؛ که به شما نشان می‌دهم. این ارزیابی برای مناقصه دوره بعدی بود. ۶۵۰۰ پرسش‌نامه توزیع شد. مرکز پژوهش‌های شورا که دکتر نیازی مسئول آن است، این ارزیابی را انجام داد گزارش خیلی جامع است. بین ۱۶ تا ۲۰ درصد در دو طیف مخالف‌اند، بین ۷۰ تا نمی‌دانم چند درصد هم موافق هستند. مطمئن هستم که مردم این شهر می‌خواهند «کاشانه» ادامه داشته باشد تا قبل از این پژوهش شک داشتم.

کاشان نیوز: چرا خبرها بازخورد ندارد؟ چرا کاشانه وارد حوزه شهری نشده است. کدام خبر را کاشان مخابره می‌کند؟
باید بگوییم همه این‌ها کم است. نباید گفت اشکالی وارد است. با اینکه این‌ها را داریم، بازهم کافی نیست.

کاشان نیوز: (قصد طرح سؤال در خصوص کاشانه و سیلک را در این جلسه نداشتیم و مایل بودیم در جلسات بعدی به آن بپردازیم!) اتفاقاً موضوع سیلک و کاشانه مطرح شد، نباید بگوییم این‌ها نباشند، این‌ها باشند و کیفی‌تر هم باشند و در کنار این‌ها هم‌افزایی شود. سؤالی که شما پرسیدید به این نقطه برمی‌گردد که این‌ها کافی نبوده و در خبررسانی حرفه‌ای هم نبودند.
این اشکالات وارد است و باید بررسی شود؛ اما مهم این است که شهرداری با رسانه ارتباطی نداشته.
خداوکیلی هیچ شهرداری مثل من با رسانه در ارتباط نبوده است.

کاشان نیوز: شما بعد از یک سال و نیم این مصاحبه را صورت دادید!
من هر شنبه چند خبرنگار در شورا می‌بینم و دوستان شاهد هستند و من بعد از جلسات، پاسخ‌گو هستم؛ اما خبری مخابره نمی‌شود. شاید ۱۰ روز از ما زمان خواستند، با من و معاونم مصاحبه کردند، بازدید پروژه داشتند، تصویر تهیه شد، اما از همه آن‌ها فقط سه خط گزارش تهیه شد!

کاشان نیوز: شاید به همین خاطر بود که گفتید کاشان خبرنگار ندارد؟!
من گفتم خبرنگار نداریم؟ اگر من این را نگفته باشم همه افرادی که در جلسه بودند و تهمت زدند حاضرند عذرخواهی کنند؟
(شهردار فایل صوتی آن جلسه را پخش کردند: «من به‌عنوان شهردار از رسانه‌ها گله‌دارم. من رسانه قوی در کاشان نمی‌بینم. من هیچ حرکت حرفه‌ای ندیدم. خیلی ببخشید من خبرنگاری که بتواند کارهایی کند را خیلی خیل کم دیدم.»)‌
آن‌قدر حرف‌های خوب در ادامه گفته شد، چرا فقط از این حرف من برخورده است؟ در قبال این جملات اگر شایسته است اهالی رسانه آن حرکات را کنند، خب دست‌ِشان درد نکند و اگر شایسته نیست من الآن مدعی هستم.

من در این‌یک سال خیلی حرف شنیدم، انتقاد، توهین، تهمت و چیزهای غیرواقع، به جان خودم ذره‌ای ناراحت نیستم و آماده بودم برای این چیزها و فکر می‌کنم جایگاه من لازمه‌اش شنیدن این حرف‌ها هست. همه آن‌هایی که این حرف‌ها را زدند، بی‌ادبانه حرف زدند. حتی بدترین آن‌ها اگر بیاید این‌جا بنشیند، ذره‌ای ناراحت نیستم. با کمال میل و نهایت عشق و علاقه آن را می‌پذیرم.

کاشان نیوز: پس از بررسی گزارش کاشانه توسط خبرنگار کاشان نیوز ابهاماتی مطرح شد، بحث آگاهی از پخش برنامه است که ۵۳ درصد آگاهی نداشته و حدود ۴۶ درصد از پخش برنامه آگاهی دارند. چرا هنوز مردم کاشان از پخش برنامه آگاهی ندارند؟
اتفاقاً من وقتی صفحه اول را دیدم نگران شدم و دکتر نیازی را صدا زدم و توضیح دادند. جامعه هدف را ببینید، آن‌ها که آگاهی ندارند، اصلاً تلویزیون نمی‌بینند. هزار و نهصد و خرده‌ای از ۶۵۰۰ نفر اصلاً تلویزیون نمی‌بینند؛ بنابراین آگاهی ندارند. یکی مثل خود من، بااین‌حال که تلویزیون دفترم ۲۴ ساعته روشن است، اصلاً تلویزیون نمی‌بینم. من از هفت صبح بیرونم و زودتر از یازده شب هم به خانه نمی‌روم. حتی کاشانه را هم سی‌دی می‌بینم و هیچ‌وقت نشده برنامه‌اش را ببینم. خیلی افراد شبیه من هستند. این شاید مشکل صداوسیما باشد.

کاشان نیوز: تقاضا دارم نتایجی که برای کاشانه هست را منتشر کنید.
حتماً؛ به آقای دکتر گفتم خلاصه گزارش بدهد و سؤال من را هم واضح جواب بدهند. البته من هیچ اصرار و الزامی برای این کار ندارم. اگر رسانه نیاز دارد، خودش نظرسنجی کند. من برای اعمال مدیریتم به این ابزار نیاز داشتم و از آن دفاع می‌کنم ولی شما هرگز نه می‌توانید این را از من بخواهید نه الزامی برای این کار دارم. خلاصه گزارش را هرکس بخواهد، می‌دهم. فکر می‌کنم
به صلاح جامعه نیست. من با باورهایی کار کردم که متوجه شدم اجتماع کاشان بسیار ملتهب است و دیدم خیلی اتفاقات خوب، بد تعبیر شده است. دیدم حرکت‌هایی که می‌توانست یک پیروزی در عرصه اجتماعی شهر باشد، خراب شد. فکر می‌کنم بعضی چیزها مقدماتی می‌خواهد.

کاشان نیوز: ارتباط با رسانه روشمند نیست. قسمتی هم به ما برمی‌گردد، یک عزم جمعی می‌خواهد و از طرفی کسانی مانع ایجاد می‌کنند و نمی‌خواهند رسانه مستقل باشد، این اراده خالصانه می‌خواهد. شما باید در برابر نظرتان مسئولیت‌پذیر باشید، الآن افکار عمومی برای کاشانه مجاب نشده، شما با این پژوهش مجاب شده‌اید؟
بخش‌هایی برای من خیلی جالب بود. من هیچ تعصبی برای انجام هیچ کاری ندارم و همیشه می‌گویم ممکن است اشتباه کنیم و ممکن است بهتر از این هم وجود داشته باشد. خیلی صادقانه به آقای دکتر نیازی گفتم من از بیت‌المال هزینه می‌کنم. می‌خواهم وجدانم راحت باشد. به من می‌گویند این برنامه ناکارآمد است، کسی علاقه ندارد، بیننده ندارد، بالاغیرتاً بر اساس یک روش علمی این سؤال را جواب بده، آیا مردم شهر می‌خواهند این هزینه از جیب آن‌ها ادامه داشته باشد؟ خدا را شاهد می‌گیرم اگر می‌گفتند نه به قرآن همین هفته قطع می‌کردم.کاشان نیوز: اجازه بدهید بحث را عوض کنیم، در دوره گذشته صحبتی شد که شایعات مبنی بر اینکه تعدادی از اعضای شورا و شهرداری به قیمت نازل زمین گرفتند، واقعیت دارد؟
من خبر ندارم و اگر خبر داشتم می‌گفتم.

کاشان نیوز: در دوره اول شورا قرار بود هیئت‌امنای ناجی‌آباد، هشت‌صد قطعه زمین، معادل ده درصد زمین‌های ناجی‌آباد را به شهرداری بدهد و در دوره دوم و سوم این تعداد تقلیل پیدا کرد به ۲۰۰ زمین، اما همان هم ندادند، از یکی از اعضای شورا پرسیدم. گفتند من دو ماه دنبال دفتر مصوبات شورای اول گشتم و پیدا نکردم. شما چیزی شنیده‌اید؟
من چنین خبری نشنیدم. چنین مصوبه‌ای هم ندیدم، من قراردادی دیدم که قرار بود ۵۰۰ قطعه زمین را تعاونی مسکن شهرداری بخرد. حرف خرید بود ولی این‌که قراربوده زمین به شهرداری بدهند، من مصوبه ندیدم و در پرونده‌ها و اسناد شهرداری نیز چنین چیزی ندیدم.

کاشان نیوز: آیا از هیئت‌امنای ناجی‌آباد بابت عوارض ساخت‌وساز و تفکیک چیزی گرفته‌شده؟ می‌گفتند این زمین‌ها بابت این بدهی به شهرداری بوده است؛ که ده درصد به شهرداری واگذار شود.
البته ناجی‌آباد حدود پنج هزار قطعه دارد و هشت هزار قطعه نبوده که ده درصد هشت‌صد قطعه بشود.
ما در مرحله بررسی این موارد هستیم و این اختلافات چندین ساله شهرداری با هیئت‌امنای ناجی آباد باید حل شود و فکر می‌کنم حق مردم باشد این موارد را دقیق و صریح بدانند و ما باید به مردم بگوییم.

ما در مرحله بررسی هستیم و در نشست خبری عرض کردم اگر خدا بخواهد ما راهی رفتیم که این مسائل بررسی شود و اگر حق‌وحقوقی از شهر و شهروندان ضایع‌شده، گرفته و به شهر داده شود. الآن چون در مرحله بررسی هستیم و این موارد مربوط به ۲۵ سال پیش است و نقل‌قول‌های زیادی می‌شود. باید یک‌بار برای همیشه این باب بسته شود و سؤالات پاسخ داده شود.

کاشان نیوز: بخشی از شهروندان سؤالاتی دارند درباره ناجی‌ماشین، موسسه عمران سیلک، کارخانه آسفالت درم؟ و … که ابهامات بسیاری دارند و معلوم نیست از کجا آمد و به کجا رفت سؤالات شهروندان باید پاسخ داده شود.
البته این موارد که گفتید خیلی‌ها مربوط به ما نیست و این‌هایی که اسم بردید را من امروز می‌شنوم که باید بررسی شود. ما یک «موسسه خدمات عمرانی سیلک» را می‌شناسیم که در واقع مراوده‌ای با شهرداری داشته است برای پلاک‌گذاری یک شهرک مسکونی. غیر از این موضوعی نیست که وارد شویم.
من وظیفه خودم می‌دانم یک بررسی مستند و دقیق انجام دهم و این‌را به مردم قول می‌دهم بدون ملاحظه انجام دهیم و مطمئن باشید نهایت تلاش‌ِمان را برای پاس‌داشت حقوق مردم انجام می‌دهیم و فکر می‌کنم بسیاری از این حرف‌ها پایه و اساس نداشته باشد، چون الآن حرف‌هایی که می‌زنید من امروز می‌شنوم.

کاشان نیوز: در مورد فرودگاه و دلیل تعطیلی چندماهه آن بگویید؟ فرودگاه سرمایه شهر است و اگر سرمایه شخصی خودتان بود تا الآن تصمیم قاطعی گرفته بودید، اما انگار سرمایه شهر چندان اهمیت ندارد!
فرودگاه تعطیل نیست، این واژه را اصلاح کنید. بین فرودگاه تعطیل نیست تا پرواز ندارد، تفاوت وجود دارد. این‌که فرودگاه پرواز ندارد، یکی از ده‌ها فرودگاه کشور است که پرواز ندارد. درباره کاشان این استثنا وجود دارد که متعلق به شرکت فرودگاهی کشور و سازمان هواپیمایی نیست و جزو دو سه فرودگاهی است که منطقه‌ای و خصوصی فعالیت می‌کنند. فرودگاه تعطیل نیست ولی پرواز ندارد. دلیل آن نوسانات قیمت و نرخ ارز و تحت مالکیت سازمان هواپیمایی نبودن، باعث شده ایرلاین‌ها اجباری برای برگزاری پرواز نداشته باشند، بلیت سیستمی فروش نمی‌رود و باید توجیه اقتصادی فنی وجود داشته باشد. برای این توجیه نیاز است بلیت‌فروش رود، متأسفانه در دو پرواز آخر بلیت‌ها فروش نرفت. ما دو پرواز آخر کیش را با ده و پانزده مسافر داشتیم. طبیعی است ایرلاین بدون الزامات حاکمیتی، پرواز با این هزینه بالا را با مسافر کم انجام نمی‌دهد. یا باید کسی پرواز را چارتر کند، یا باید هماهنگی بین آژانس‌ها ایجاد می‌کردیم برای چارتری، علی‌رغم تسهیلاتی که داشتیم و جلساتی که با آژانس‌های داشتیم، این امکان فراهم نشد تا چارترکننده محلی و بومی تضمین بلیت کند.

افزایش نرخ دلار هم باعث شد پرواز مشهد تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته باشد. استقبال بسیار کم شد. خودبه‌خود این اتفاقات باعث شد صندلی فروش نرود و پرواز صورت نگیرد. الآن هم اگر یک شرکت مسافرتی پرقدرت جلو بیاید و چارتر کند، به‌راحتی می‌توان ایرلاین‌ها را مجاب کرد تا پرواز صورت گیرد. این‌که چرا تصمیمی نمی‌گیریم به نظر من خیلی زود است، چون ما الآن در شرایط غیرمتعارف هزینه‌ها قرار داریم. داشتن فرودگاه آرزوی دیرینه مردم کاشان بوده است و این شرایط بحرانی اقتصادی ایجاد شده و شاید بتوانیم از این مرحله عبور کنیم. حیف است در این وضعیت تصمیم بگیریم و زحمات چند سال گذشته را پاک‌کنیم.

هم‌زمان فعالیت‌هایی دنبال می‌کنیم که به‌صورت بنیادی دنبال می‌شود این است که این فرودگاه در سال ۸۲-۸۳ بنا به صحبت مقام معظم رهبری قرار بود این فرودگاه به‌صورت مشترک بین نیروی هوافضا سپاه و سازمان هواپیمایی کشوری اداره شود. از آن سال‌ها به بعد حتی جلسات اولیه نماینده سازمان هواپیمایی کشوری، صورت‌جلسه را امضا می‌کرد ولی به‌مرور سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت و نقش خود را کم کرد و شهرداری جای خالی آن‌ها را پر کرد تا جایی که آن‌ها به‌طور کامل کنار رفتند و همه مسئولیت‌ها به عهده شهرداری افتاد. این اساساً از لحاظ حرفه‌ای شایسته نیست و ما اگر بتوانیم متولی اصلی این مسئولیت را به صحنه بیاوریم، یعنی سازمان هواپیمایی کشوری که در این سال‌ها غایب بوده است. من هنوز امید دارم بتوانم سازمان هواپیمایی را که یک نقش مؤثر در این فرودگاه داشته را به‌جای خود برگردانم. شهردار درست است که به‌عنوان رئیس هیئت‌امنای فرودگاه تعیین‌شده. این‌جا به‌صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شود و تنها تصمیم‌گیر شهردار نیست. فرماندار، نماینده مجلس و نماینده رهبری در این هیئت‌امنا هستند و ما امید داریم بازی‌گر اصلی را به صحنه بیاوریم.

کاشان نیوز: فرودگاه مال شهرداری نیست، مدیریت مال شهرداری نیست؟
چرا مدیریت با شهرداری‌ است.

کاشان نیوز: پس چرا هیئت‌امنایی اداره می‌شود؟ هیئت‌امنا چه‌کاره است؟ فقط هزینه با شهرداری است؟
شما برای هر ساختاری یک مدیریت تعیین می‌کنید. یک شرکت مدیرعامل دارد و مدیریت می‌کند ولی بر اساس سیاست‌های هیئت‌مدیره عمل می‌کند. شرکت به شخصیت حقوقی مدیرعامل شناخته می‌شود. تصمیمات حاصل خرد جمعی است و مدیریت با شهرداری است و ما مدعی مالکیت هم هستیم. شاید شهرداری به دلیل علاقه به راه‌اندازی فرودگاه، یک سهل‌انگاری می‌کند و در جایی که مالک بوده قرارداد اجاره بسته است.

کاشان نیوز: مگر اسناد مالکیت به نام سپاه نیست؟
چرا هست، اما ما مدعی مالکیت هستیم و آن‌ها نیز ادعای ما را پذیرفتند. پیگیریم و تلاش می‌کنیم برای اثبات این ادعا.

کاشان نیوز: مدیرعامل فرودگاه کارمند شهرداری است؟ چه مدرکی برای این مدیریت دارد؟ چون قانون فرودگاه‌ها این است که مدیر از کادر پروازی یا خلبان یا مهندس پرواز باشد. (در قوانین IKAO مدیر فرودگاه باید خلبان یا مهندس پرواز باشد؛ اما مدیرعامل فعلی هیچ‌کدام از این تجارب و مدارک را نداشته و نمی‌تواند فرد باتجربه و مناسبی برای مدیریت فرودگاه باشد)
آقای مسعودی کارمند شهرداری است و ایشان اخذ صلاحیت مدیریت کردند و چندین دوره در سازمان هواپیمایی گذرانده‌اند. مورد تائید سازمان هواپیمایی هستند.

کاشان نیوز: ما چنین کسی که تخصص داشته باشد، در کاشان نداشتیم؟
روزی که ایشان انتخاب شدند، من نبودم ولی الآن این دوره‌ها را گذراندند و صلاحیت‌دارند.
من خوشحال می‌شوم سؤالات مردم را بشنوم، از جامعه شهری کاشان یک‌صدا درباره فرودگاه چیزی نمی‌شنوم و خوشحال می‌شوم شما زبان گویای مردم باشید تا سؤالات واقعی که دارند را بدانم.

کاشان نیوز: ما اخیراً شنیدیم مدیریت فرودگاه همراه عده‌ای برای آموزش یکی از تجهیزات خریداری‌شده فرودگاه به اسپانیا رفتند. چرا مدیرعامل باید این دوره‌های فنی را شرکت کند؟
اتفاقاً من در هزینه‌ها بسیار حساس هستم و تمام کادر فنی به همراه مدیر باید این دوره را می‌گذراندند و من اجازه ندادم فرد اضافی و خدم‌وحشم همراهشان برود. اگرچه هزینه این دوره با شرکتی بود که تجهیزات خریداری‌شده و هزینه‌ای برای شهرداری کاشان نداشت. در چارچوب قرارداد خرید کالا بود و کسی اضافه‌تر از کادر فنی برود وگرنه لیستی که دادند خیلی بیشتر بود و من جلوگیری کردم.

ایرلاین‌ها هزینه‌ای (دپوزیت) بابت پرواز دریافت کردند تا پرواز برقرار شود و این مبالغ را پس ندادند. مثل یک و نیم میلیارد «ایران ایرتور» هنوز هم پس ندادند. شهرداری به دلیل تلاشی که برای راه‌اندازی فرودگاه داشت در ابتدا خودش پرواز‌ها را چارتر کرد. شهرداری به‌عنوان چارترکننده، با «ایران ایرتور» قرارداد بسته و چیزی به نام دپوزیت می‌پردازند. مثل‌ این‌که شما خانه‌ای اجاره می‌کنید و پول پیش می‌پردازید. دپوزیت به مبلغ یک و نیم میلیارد پرداخت شد.

هرچه دپوزیت بیشتر باشد، قیمت صندلی پایین می‌آید. پروازها با قیمت مناسب برقرار شد. بنده که آمدم، بررسی کردیم آژانس‌ها خوب عمل می‌کنند و فروش مناسب است، در مهر پارسال احساس کردیم ضرورتی ندارد شهرداری چارترکننده باشد. من از نیمه آبان چارتری شهرداری را حذف کردم. ما علاوه بر دپوزیت، در این چارتری هم زیان می‌دادیم. چارتری را لغو کردیم و بلافاصله چارترکننده آمد و تا اردیبهشت هم کار ادامه داشت و پرواز بدون کوچک‌ترین وقفه انجام می‌شد. افزایش قیمت‌ها باعث شد چارترکننده خود را کنار بکشد. اگر این افزایش صورت نمی‌گرفت فرودگاه پرواز مشهد را به روال قبل داشت. تنها چیزی که پرواز‌ها را لغو کرد، افزایش قیمت بود.گفت‌وگوی کاشان نیوز با شهردار کاشانکاشان نیوز: یکی از شعارهای شما در زمان معرفی در شورا اعتقاد شما به مبارزه با بیابان‌زایی بود، در این‌یک سال برای بیابان‌زدایی چه برنامه‌ای داشتید؟
ما کار خاصی نکردیم. فقط سعی کردیم مطالعاتی داشته باشیم. الآن جوابی ندارم بدهم.

کاشان نیوز: بارها از فضای سبز خواستیم، وضعیت چمن در کاشان مشخص شود؟ برای کاهش چمن و فضای سبز آب‌بر کاری کرده‌اید؟
آمار ندارم. اقداماتی در این راستا کردیم. من به دنبال حذف صددرصد چمن نیستم، یکی از شاخصه‌های کیفیت منظر شهری چمن است. فضای سبز وقتی مجهز به چمن می‌شود، خود را از فضای داخل و خارج شهر جدا می‌کند. بسیار در ارتقای کیفیت منظر شهری مؤثر است و خیلی زود است تا چمن را به‌طور کامل حذف کنیم. یک تلاش فوق‌العاده‌ای بچه‌های شهرداری کردند. در دنیا جاهایی هست مشابه ما که آن‌ها مسئله را حل کردند. مأموریت دادیم به همکاران که جست‌وجو کنند کدام شهر در دنیا اقلیم و خاک و آب مشابه کاشان دارد. انواع مکاتبه‌ها از طریق دانشگاه و شهرداری به سراسر عالم داشتیم، از اساتید جغرافیا کمک گرفتیم تا نقطه‌ای مشابه کاشان پیدا کنیم.

دنبال شهر مشابه در کشورهای توسعه‌یافته بودیم. با چند شهر انتخاب‌شده مکاتبه شد، در نهایت شهری در آمریکا مشخص شد و مذاکره داشتیم. در آن‌جا چمنی داشتند که دوازده روز یک‌بار آبیاری می‌شود. این فوق‌العاده است، اگر ما بتوانیم چنین چیزی را پیدا کنیم، نباید دغدغه داشته باشیم تا چمن داشته باشیم. بذر چمن از آنجا خریداری و ارسال شد. به‌خاطر مشکلات گمرک و قرنطینه هنوز این بذر در دوبی مانده و به دست ما نرسیده است. دانشگاه به‌عنوان یک کار تحقیقاتی این بذر را سفارش داده ولی هنوز به دست ما نرسیده. دنیا مسئله خودش را حل کرده، ما هم می‌توانیم الگو بگیریم.

راه‌کارهای کوتاه‌مدتی داشتیم. در جاهایی که امکان دارد از چمن مصنوعی استفاده کنیم. مثلاً در سر کوچه تقدیسی، روب‌هروی سپاه که شاید خیلی مردم ندانند که چمن مصنوعی است.
بعضی جاها نیز سعی داریم با شن رنگی مطلوبیت بصری ایجاد کنیم.

کاشان نیوز: ازنظر فضای سبز درختی کاشان نامطلوب است. آیا زیتون‌تلخ تنها گزینه برای فضای سبز است؟ اگر آفت بگیرد کل فضای سبز شهر نابود می‌شود. نباید برنامه‌ای برای کاشت درختانی که مطابق اقلیم هستند را داشته باشیم؟ بهترین گونه را در باغ فین داریم، سروناز فین یا سرو شیراز اما در فضای سبز ما وجود ندارد.
فضای سبز موضوعی نیست که دفعتاً اتفاق بیفتد و یک فرایند طولانی چند دهه‌ای است. صحبت درباره فضای سبز بررسی عملکرد دو دهه‌ای می‌طلبد. من فضای سبز شهر کاشان را خوب می‌دانم. الآن که این‌جا مسئولیت دارم، باید بگویم چیزی که الآن می‌بینیم با تمام اشکالاتش، خیلی برایش زحمت‌کشیده شده است. این وضعیت آب و هوایی و این خاک، ما در یک سال گذشته دمای ۵۱ درجه در تابستان و ۷- درجه در زمستان داشتیم. گیاهانی که بتوانند این تغییرات دمایی را تحمل کنند محدودند. کارهای ما بر پایه پژوهش‌های عمیق نبوده و حاصل تجربه است. وقتی گیاهی جایی جواب‌داده، جای دیگر هم کاشته می‌شود. چون اگر پژوهش عمیق داشته باشیم نتیجه برای دو دهه آینده حاضر می‌شود. هیچ‌وقت در ایران این‌طور به قضیه نگاه نکردیم.

دوره قبل شهرداری کاشان در چند محور شروع به کاشت سرو باغ فین کرده، نظر مردم را در این رابطه بپرسید. چون رشد این درختان کم است و فعلاً سایه زیادی ندارد، از نظر مردم مطلوب نیست. مردم انتظار دارند فضای سبز شهری رشد سریعی داشته باشد و زیبایی و چتر سایه داشته باشد. انصافاً زیتون‌تلخ سریع‌رشد است و چتر سایه خوبی دارد و رنگ زیبایی دارد. از نظر منظر شهری خوب است. انصافاً من کاری نکردم، در دوره من اتفاق خوبی نیفتاده است. سازمان پارک‌ها هم گل‌خانه مناسب و کلینیک گیاه‌پزشکی خوبی دارد، انصافاً در شناسایی، کشت، تولید و تکثیر گونه‌ها عملکرد خوبی داشته است. قبل از عید سعی کردم گونه‌های بومی مثل گل محمدی را جای‌گزین پرچین کنیم.

کاشان نیوز: چرا از انرژی خورشیدی در روشنایی معابر استفاده نمی‌شود؟
روشنایی معابر تکلیف مستقیم شهرداری نیست، اگر جایی ورود می‌کنیم، خلأ اداره برق را پر کردیم. در مورد پارک‌ها حرف شما صحیح است و پارک‌هایی که در زمان من احداث شود، از انرژی خورشیدی استفاده خواهد شد. گرچه هزینه آن خیلی بالا رفته است.

کاشان نیوز: ما در کاشان «ان.جی.او»‌های فعالی در عرصه طبیعت داریم، چه رویکردی برای سمن‌های زیست‌محیطی دارید؟ آموزش‌های زیست‌محیطی خیلی ضعیف است، شهروندان هنوز اطلاعات کافی ندارند. وظیفه ماست تا این آموزش‌ها را به از طریق این نهادها به مردم بدهم. چه کردید؟
آموزش‌های زیست‌محیطی با عنوان بهره‌وری منابع، به‌صورت گسترده در مدارس کار می‌شود. من باید گله کنم اگر شما عضو یک سمن زیست‌محیطی هستید، چرا اصلاً سراغ ما نیامدید؟ چرا صدایی از شما شنیده نشده؟ من فقط می‌دانم ارتباطی با «جمعیت کویر سبز» داریم؛ اما دیگر سمن‌ها به سراغ ما نیامدند. ما حتماً برنامه حمایتی از سمن‌ها داریم تا جلسات مشترک نداشته باشیم، نمی‌دانیم چه همکاری و کمکی می‌توان از سمن‌ها گرفت.

کاشان نیوز: تبلیغات گسترده شد برای احداث کریدور بلوار معمار-کمربندی، به کجا رسید؟ بحث هایپرمارکت میدانگاه آقا و مجتمع امیرکبیر به کجا رسید؟
هایپر میدان‌گاه آقا و امیرکبیر با اوراق مشارکت بانک شهر ساخته شده بود. طبق توافق با بانک، این دو مجتمع تهاتر شده و ۷۵ درصد بدهی ما تسویه شده و ۲۵ درصد بدهی توافق شده ما باید همکاری در فروش داشته باشیم. شش ماه فرصت داریم همکاری کنیم با بانک که این‌ها به فروش برسد تا کل بدهی پرداخت شود. مزایده گذاشته‌شده، اما استقبال کم بوده است. از روزی که با بانک قرارداد بستیم، جریمه روزانه قطع شد. روزی که من شهردار شدم جریمه روزانه حدود پنجاه میلیون بود و روزی که قرارداد بستیم روزانه ۶۸ میلیون جریمه شده بود. امیدوارم در این فرجه زمانی بتوانیم بفروشیم و این داستان تمام شود. در غیر این صورت باید املاک دیگری معرفی شود. نکته دیگر این است که اتفاق نادری برای تسویه بدهی شهرداری کاشان با بانک‌ها اتفاق افتاد، قانونی بانک‌ها دارند که اگر بدهی را نقد بپردازید، درصدی از جرائم را می‌بخشند. ما با اینکه نقد نپرداختیم، در صورت‌جلسه نوشتیم ۶٪ جرائم بخشوده می‌شود و بانک امضا کرد و بعد فهمیدند ارزش این ۶٪ نه میلیارد و هفت‌صد و شصت میلیون تومان است که بخشودگی شامل شد که مبارک مردم کاشان باشد.

پروژه کریدور زیرگذر در حال مناقصه است، پروژه EPC است یعنی طرح و اجرا باهم است، ما فقط طراحی فاز ۱ را انجام دادیم و طرح فاز ۲ و اجرا با شرکت‌کنندگان مناقصه است. ما برای بررسی اسناد مناقصه مشاور گرفتیم، مشاور رهاب تهران و برگزارکننده مناقصه همان مشاور است و برای همین آگهی مناقصه در روزنامه جام جم منتشر شد. الآن در مرحله برگزاری مناقصه است و انشاالله تا ده پانزده روز دیگر مناقصه تمام شود. شرکت‌کنندگان مناقصه باید گرید یک داشته باشند که در ایران محدود است. مجریان این پروژه‌ها در این نوسانات کمی محتاط هستند و اکثر پروژه‌های بزرگ در حالت کلین قرار گرفته‌اند.

شهرداری کاشان امسال برای اولین بار در تاریخ خود تعرفه‌های عوارض ساختمانی را کاهش داد. به این نتیجه رسیدیم که عدد و رقمی که برای پروانه ساختمان پرداخت می‌شود، با هزینه ساخت باید نسبت داشته باشد و با یک فرمول پیچیده‌ای به این نتیجه رسیدیم که باید عوارض ساخت کاهش داده شود. تراکم، طبقات و عوارضی که برای پروانه ساختمان گرفته می‌شود، کاهش یافت. همچنین با بانک شهر توافق شد کسانی که نمی‌توانند این مبلغ را بپردازند، وام قرض‌الحسنه دریافت کنند. این موارد مشوق خوبی برای مردم است. هرچند رکود اقتصادی رخ داد و با کم‌شدن ساخت‌وساز این کاهش به چشم نیامد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. EllAnaerm می گوید

    Priligy Sans Ordonance Manufacturing Amoxicillin viagra Viagra Canada Shop Reviews Propecia Frosst Iberica

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.