ابتلا به سالک در آران و بیدگل 100 درصد افزایش یافت

پشه سالک عامل انتقال زخم سالک در کویرات آران و بیدگلکاشان فردا ـ  سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل از افزایش 100 درصدی ابتلا به سالک در این شهرستان به نسبت سال گذشته خبر داد.

اعظم باقری دوشنبه ۷ آبان‌ماه ۹۷ در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: نزدیک به 230 نفر از ابتدای سال جاری در شهرستان آران و بیدگل درگیر بیماری سالک بودند که تنها 93 نفر از آن‌ها در شهرستان مبتلا شدند.

باقری افزود: نزدیک به 60 درصد از مبتلایان، سابقه مسافرت به مناطق آلوده خارج از آران و بیدگل را داشتند که زدیک به کانون بحران این بیماری بوده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل بیان کرد: 18 کانون بحران در این شهرستان وجود دارد که بیشتر در حاشیه شهرها و روستاها است و بیشترین آمار مبتلایان با 80 مورد مربوط به شهر ابوزید‌آباد است.

 

وی اضافه کرد: اقدام‌های پیشگیرانه از جمله مبارزه با جوندگان ناقل بیماری در نزدیک به 10 هزار هکتار از کانون‌های بحران با همکاری سایر دستگاه‌ها در 6 ماهه نخست سال‌جاری اجرا شده‌است.

باقری تشریح کرد: درمان این بیماری رایگان است و برگزاری نشست‌های آموزشی، پخش جزوه و توزیع بیش از یک هزار اسپری دورکننده حشرات بین گروه‌های هدف از جمله اقدامهای صورت گرفته است که همچنان ادامه دارد.

وی توصیه کرد: باید از ریختن زباله، نخاله‌های ساختمانی و نگه‌داری دام در نزدیکی محل سکونت  خودداری شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل همچنین گفت: استفاده از پشه‌بند، نصب توری در مقابل درب و پنجره‌ها، استفاده از لباس‌های آستین‌بلند هنگام غروب و در طول شب و استفاده از پمادهای دورکننده حشرات در مصون نگه‌داشتن انسان از نیش پشه ناقل بیماری موثر است.

 

سالک نوعی بیماری پوستی است که بر اثر گزش جوندگان یا جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان سرایت می‌کند و عامل آن انگلی به نام «لیشمانیا» است. چند هفته پس از گزش، علائم سالک بروز می‌کند که شامل ایجاد تورم و زخم در محل گزش است و البته پس از نزدیک به 6 ماه علائم بیماری به طور معمول فروکش کرده اما اثر نامناسبی بر روی پوست برجای می‌ماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.