تولید بنزین متناسب با محیط زیست با فناوری نانو در دانشگاه کاشان

کاشان فردا ـ‌ محققان دانشگاه کاشان توانستند با فناوری نانو بنزین سوپر دوست‌دار محیط زیست مطابق با استاندارد یورو 5 را تولید کنند.

 

به گزارش دانشگاه کاشان، «سمیرا ماندی‌زاده» دانش‌آموخته دکترای «نانو شیمی» دانشگاه کاشان با اشاره به این‌که بنزین دارای معیارهای کیفی و کمی متنوعی است که تعیین‌کننده عملکرد آن به‌عنوان سوخت در وسایل نقلیه است افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص در تعیین کیفیت بنزین، استانداردهای اتحادیه اروپا با عنوان استاندارد یورو، و از مهم‌ترین آن‌ها استاندارد یورو 5 است.

 

وی خاطرنشان کرد: موفق به تولید بنزینی شدیم که آنالیزهای کیفی و کمی آن نشان داد که مطابقت خوبی را با استاندارد یورو 5 دارد.

 

ماندی‌زاده گفت: در ساخت این بنزین در تمام مراحل از تکنولوژی نانو استفاده شده که مهم‌ترین مزیت این تکنولوژی راندمان بالای محصول نسبت به روش‌های در حال حاضر مانند تقطیر مستقیم و هزینه پایین‌تر آن است.

 

ماندی‌زاده کاهش سوخت، افزایش عمر موتور و کاهش آلودگی را از مزیت‌های این نوع بنزین عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در زمینه تولید نانو «کاتالیست» و دستگاه‌های مورد نیاز برای انجام فرایند می‌توانیم به طور مستقل بدون نیاز به کشورهای خارجی عمل کنیم، اما با توجه به نوسان قیمت در بورس نفت و گاز برآوردشده که قیمت به ازای هر لیتر بنزینی بین 1700 تا 1800 تومان باشد.

 

وی اظهار امیدواری کرد: که توانسته باشیم گامی مؤثر هر چند کوچک در راستای پیش‌رفت کشور برداشته باشیم.

 

نتایج این طرح با راهنمایی مسعود صلواتی نیاسر در سال ۲۰۱۸ به ثبت پتنت پروویزنال Provisional آمریکا رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.