شمع تفکر را در دلمان روشن کنیم

علی‌اصغر شاطریکاشان فردا ـ  آخرین روز ماه صفر، سال‌روز شهادت امام مهربانی‌ها حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا( ع) است. امام بزرگواری که با تفکرات انحرافی و گروه های مختلف اعتقادی بحث و گفتگو و تبادل نظر می‌فرمودند تا رفتارها و گفتارها و اندیشه مردم جامعه به انحراف و کجروی دچار نشود.

 

تقریباً حدود یک دهه است که در شام‌گاه آخرین روز ماه صفر، بدعتی نو و تازه، شمع‌روشن نمودن در پشت در و دیوار مساجد در در آخرین ساعات پایانی این شب، در میان گروهی از مردم مذهبی و مؤمن کاشان، به ویژه بانوان محترمه رواج پیدا کرده است و متاسفانه کسی نیست که انحراف این کار ناشایست را گوشزد کند و جلو این حرکت رو به گسترش را بگیرد.

 

در شامگاه شهادت امام رضا علیه السلام که آغاز اولین روز از ماه ربیع‌الاول است برای برآورده شدن حوایجشان با روشن‌کردن شمع در پشت در و دیوار مساجد و حسینیه‌ها و زیارت‌گاه‌ها، علاوه بر تخریب زیبایی‌های بناها، باعث ایجاد حرکت و رفتاری شده‌اند که در هیچ حدیث و روایتی از بزرگان دینی ذکر نشده است.

 

چرا باید جامعه دیندار شهر دارالمومنین کاشان، با این همه جلسات روضه‌خوانی و وعظ و خطابه، به سوی سطحی‌نگری برود؟ چرا [جامعه] عقلانیت را که شاخصه گفتار و رفتار و کردار ائمه اطهار علیهم‌السلام است را به فراموشی سپرده است؟

 

بیایم به جای روشن نمودن شمع‌ها در پشت درهای بسته مساجد، شمع تفکر و اندیشه را در خانه دلمان روشن کنیم و به فرمایشات معصومین علیهم‌السلام و بزرگان دین توجه کنیم.

علی‌اصغر شاطری کانال کاشان شناس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.