آغاز فصل پنجم کاوش در شهر زیرزمینی نوش‌آباد

کاشان فردا ـ مدیر شهر زیرزمینی نوش‌آباد از آغاز پنجمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در این مجموعه باستانی خبر داد.

علی طاهری در گفت‌وگو با ایستا گفت: این کاوش‌ها با هزینه ۴۰۰ میلیون تومان، از محل اعتبارهای شهرداری نوش‌آباد و سازمان میراث فرهنگی، با نظارت پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش‌آباد انجام می‌شود.

وی افزود: این کاوش‌ها شامل لایه‌روبی دو کارگاه آب‌انبارهای مرکزی و «چاله سی»، و شناسایی ورودی‌های تازه کشف‌شده «منطقه منتظری» و گورستان چهل‌دختران به مدت دو ماه خواهد بود.

طاهری گفت: شهر زیرزمینی نوش‌آباد، راه‌روهایی باریك به‌اندازه یك نفر با ارتفاعی كمتر از قد یک انسان با حجره‌های كوچك ‌به ابعاد ۲ متر در ۲ متر است که فضای پناه‌گاهی، تونل‌های ارتباطی و تهویه هوا و چاه‌های آب از جمله‌ فضاهای این مجموعه باستانی است که تا زمان قاجار مورد استفاده بوده است.

وی تأکید کرد: وجود آثار تاریخی هر منطقه شناسنامه تمدن و فرهنگ کشور است و نمی‌توان به همان منطقه محدود باشد، بنابراین همکاری همه دستگاه‌های مربوط برای شناسایی، احیا و حفظ این آثار یک ضرورت است.

طاهری گفت: کشف آثار شناسایی‌شده شامل آثار معماری دستکند، پایاب، قنات و دستک‌های منشعب از آن، مجموعه بی‌نظیری را به وجود آورده که راه را برای ثبت جهانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد هموار می‌کند.

نوش‌آباد، از مناطق باستانی و تاریخی است كه در شمال استان اصفهان و به فاصله پنج كیلومتری كاشان، قرار گرفته و نشانه‌هایی از دوره‌های سلجوقی تا قاجار را با خود به امانت دارد و از جمله این آثار، شهر زیرزمینی است که به عنوان بزرگ‌ترین معماری دستکند جهان معرفی شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.