از خودتان در برابر سالک مراقبت کنید

زخم سالک که بر اثر گزش پشه ایجاد می‌شودکاشان فردا ـ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گفت: تعداد مبتلایان به سالک در منطقه کاشان رو به افزایش است، به‌طوری که در نیمه نخست سال‌جاری، 340 نفر به این بیماری دچار شده‌اند.

دکتر سید علیرضا مروجی، در گفت‌وگو با ایسنا؛ سالک را بیماری انگلی مشترك بین انسان و حيوان تعریف کرد كه در اثر گزش پشه خاكي ماده و انتقال انگل سالك ايجاد و اغلب به شكل يك زخم بر پوست انسان ديده می‌شود.

مروجی افزود: رعايت اصول حفاظت فردي و دوری از تماس پشه با بدن انسان، جداسازی محل زندگي انسان از دام و رعايت فاصله مناسب مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

به گفته وی؛ استفاده از مواد دورکننده پشه هنگام استراحت و خواب در مناطق آلوده به هنگام غروب و شب، استفاده از توری و پشه‌بند مناسب، استفاده از لباس‌های آستين بلند و تا حد امكان ضخيم، مراقبت و درمان زخم، دوری از ورود به مناطق آلوده از دیگر راهکاری پیشگیری از سالک است.

مروجی تصریح کرد: گزش پشه خاکی، مهم‌ترین راه سرایت بیماری سالک است که دفع بهداشتی زباله، فاضلاب و کودهای حیوانی باعث جلوگیری از ایجاد شرایط مساعد برای زندگی پشه خاکی و انتقال بیماری سالک می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سالک، يك بيماري عفوني پوستي، بدون درد و تب است كه ضايعه آن بین دو ماه تا يك سال طول می‌کشد و پس از بهبودی جاي زخم باقی می‌ماند.

مروجی افزود: فصل گزش در منطقه کاشان از فروردین تا آبان‌ماه است که ضدعفونی‌کردن و پانسمان زخم جهت جلوگیری از عفونت ثانویه، استفاده از پمادهای موضعی تجویز‌شده توسط پزشکان، تزریق آمپول گلوکانتیم و کرایوتراپی زیر نظر پزشک دوره‌دیده، شیوه درمان بیماری سالک است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.