گام بلند کاشان در سال پایتختی کتاب ایران

کاشان پایتخت کتاب ایرانکاشان فردا ـ پایتخت کتاب ایران شدن، فرصتی بود که علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی در کاشان، توانستند از این مهم بهره برده و گام‌هایی بلند اما ناکافی بردارند.

به گزارش ایرنا، کاشان پس از اهواز، نیشابور و بوشهر ۸ اسفندماه ۹۶ به‌دلیل برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه، منسجم و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین آن‌ها به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» برگزیده شد و لوح افتخار وزیر کشور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو را دریافت کرد.

طرح پایتخت کتاب ایران برگرفته از تجربه یونسکو است که از سال 2001 یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب جهان معرفی می‌کند.

بر این اساس در ایران نیز هر سال یک شهر به این عنوان مفتخر می‌شود که تنها چند ماه مانده به پایان پایتختی کاشان، دست‌اندرکاران امر بر این باور هستند که به‌رغم اجرا‌نشدن همه طرح‌های تدوین‌شده، مردم این خطه گام‌های بلندی در استفاده از این فرصت برداشتند.

بخش خصوصی مقوله کتاب را بیشتر جدی گرفت
رئیس پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و مولف طرح‌های پایتختی کاشان در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: 66 طرح در مجموع برای رقابت پایتختی کتاب آماده شده‌بود که با 44 طرح موافقت شد و از این میان تا کنون 45 درصد به اجرا درآمده است.

مصطفی جوادی‌مقدم، سفرنامه‌های کتاب و جشنواره کتاب کودک و نوجوان را از جمله برنامه‌های در دست اجرا عنوان کرد و افزود: امید می‌رود که تا پایان سال، 55 درصد باقی مانده از طرح‌های پایتختی کتاب در کاشان به اجرا درآید.

جوادی افزود: افزایش شمار کتاب‌فروشی‌ها، رغبت نویسندگان به چاپ کتاب و روی‌آوردن دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی از جمله مزیت‌های پایتختی کتاب برای کاشان بود.

مولف طرح‌های پایتختی کاشان اعلام کرد: آمار کتاب‌خوانی کاشانی‌ها نیز در مقایسه با دوره پیش از انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران، افزایشی محسوس داشته که البته هم‌چنان رضایت‌بخش نیست و باید برای کمترشدن فاصله با استانداردها اقدام‌های بیشتری صورت گیرد.

به گفته وی؛ اجرای این طرح‌ها از عهده یک نهاد یا دستگاه اجرایی خارج است و موفقیتش در گرو همکاری همه دستگاه‌ها است.

جوادی‌مقدم تصریح کرد: با توجه به محدویت منابع مالی، بخش خصوصی کاشان در اجرای طرح‌های پایتختی کتاب به نسبت بخش دولتی موضوع را جدی‌تر گرفت.

 رونق نسبی کتاب‌خانه‌ها در سال پایتختی ایران
رئیس اداره کتاب‌خانه‌های عمومی کاشان نیز گفت: تنها در این چند ماه گذشته عضو‌گیری فعال 40 درصد و آمار کتاب‌های امانی 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد که البته باید بیشتر شود.

احسان محمدی، وجود 21 باب کتاب‌خانه عمومی نهادی و مشارکتی در شهرستان کاشان با 350 هزار جلد کتاب در زمینه‌های گوناگون را یادآور شد و افزود: افزون بر 14 هزار نفر عضو فعال کتاب‌خانه‌ها هستند و آمار کتاب‌های امانت‌داده‌شده به علاقه‌مندان در سال جاری به 120 هزار جلد رسیده است.

محمدی افزود: کتاب‌خانه‌های شهرستان همزمان با پایتختی کتاب ایران در هفت ماه گذشته میزبان افزون بر 550 برنامه فرهنگی مانند 200 نشست و 50 مسابقه کتاب‌خوانی با حضور علاقه‌مندان بود.

به گفته وی نزدیک به 180 برنامه شامل مسابقه‌های کتاب‌خوانی، نشست کتاب‌خوان، قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی، مثنوی‌خوانی، نقاشی، کاردستی، کاریکاتور، جمع‌خوانی و رنگ‌آمیزی نیز برای هفته کتاب و کتاب‌خوانی در نظر گرفته شده است.

 افزایش آمار کتابخوانی و لزوم تداوم مسیر
یک فعال فرهنگی نیز با اشاره به برگزیده‌شدن کاشان از بین 20 رقیب جدی به عنوان شهر پایتخت کتاب ایران، گفت: این ابتکار ما راتنی برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی است و شهرهای مدعی عنوان پایتختی باید طرح‌های ترویجی را در قالب برنامه‌های کاربردی تدوین کنند.

حسین باغشیخی تاکید کرد: نگاه‌ها به حوزه فرهنگی نباید کوتاه‌مدت باشد، این حوزه نیازمند نگاهی راهبردی است اما به‌رغم سپری‌شدن چندین ماه از پایتختی کتاب کاشان، رویکرد ترویجی به افزایش سرانه‌های مرتبط با مقوله کتاب منجر شده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: سرانه مطالعه از جمله متغییرهایی است که به نسبت دوره پیش از پایتختی کتاب در کاشان نزدیک به 50 درصد افزایش داشته که البته همچنان نسبت به استانداردهای بین‌المللی فاصله دارد.

وی یادآور شد: کاشان در برخی زمینه‌ها از جمله تعداد ناشران، شمار کتاب‌های چاپ‌شده و تعداد باشگاه‌های کتاب‌خوانی فعال زیر نظر وزارت آموزش و پرورش از 12 مرکز استان موقعیت برتری دارد.

باغشیخی گفت: برخلاف انتظارها هنوز کتاب در سبد همه خانوارهای کاشانی نیست و اقتصاد کتاب هنوز در شهرهایی مانند کاشان با هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی شایسته توجه، چندان شرایط قابل دفاعی ندارد و گاه حتی کتاب به عنوان کالایی تجملی در نظر گرفته می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.