مردم به ما بگويند با فرودگاه چه کنيم

فرودگاه کاشانکاشان فردا ـ عضو شوراي شهر کاشان گفت: مردم به ما بگويند با فرودگاه چه کنيم. قصه پر غصه فرودگاه واقعاً ما را بيچاره كرده است!

به گزارش پورتال خبري کاشان؛ «عليرضا پورعسکری» در گفت‌وگو با فعالان اجتماعي در يکي از گروه‌هاي مجازی، با اشاره به تعطيلي پروازهاي فرودگاه کاشان با بيان اين که موضوع اين فرودگاه به دوره طلايي توسعه كاشان بر مي‌گردد گفت: «در زمان حيات مرحوم آيت‌الله يثربي امام جمعه فقيد کاشان و رياست‌جمهوري مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجانی، ايده راه‌اندازي فرودگاه را آقاي «مهندس حسين محلوجي» و «مهندس محمود جمالي» قبل از سفر رسمي رئيس جمهور وقت مطرح کردند و مقرر شد در كنار تكميل زيرساخت‌هاي ديگر در کاشان به فرودگاه اين شهرستان هم توجه شود.»

وي افزود: در آن سال با هماهنگي «جهانگيری» استاندار وقت اصفهان، مقرر شد مكان فعلي فرودگاه – كه قبل از پيروزي انقلاب به عنوان باندي براي فرود هواپيماهاي سم‌پاشي بود – بازسازي و اين باند براي فرود هواپيماي حامل رئيس‌جمهور تكميل و در کنار آن سالن ترانسفر و پاويون مسافر ساخته و هزينه آن از محل منابع استاني و ملي و كمك خاص آقايان محلوجي و جمالي پرداخت شود.

شهرداری مجری شد
به گفته پورعسگری، با هماهنگي مسئولان شهرستان و استاندار وقت، شهرداري كاشان مجري اين طرح ‌شد و در نهايت با همت آقاي مهندس سيد مهدي ناظم رضوي بخشي از اين طرح‌ها با حدود 200 ميليون تومان هزينه اجرا و آماده شد و با سفر رئيس‌جمهور و فرود هواپيماي حامل او به بهره‌برداري رسيد.

مردم به ما بگويند با فرودگاه چه کنيم
عضو شوراي شهر کاشان تصريح کرد: در آن سال‌ها با وجود پيگيری‌هاي زياد در تحويل فرودگاه کاشان به سازمان هواپيمايي کشوري موفقيتي حاصل نشد، بنابراين براي جبران هزينه‌هاي تمام‌شده در بهره‌برداری با شور و مشورت مسئولان و به اجبار بخشي از فرودگاه به نيروي هوايي سپاه پاسداران واگذار شد تا از فرودگاه به صورت دومنظوره ‌ نظامي – غيرنظامي استفاده شود اما اين تصميم در مراحل بعد با مشكلات و معضلات و بدعهدي‌هايي مواجه و فرودگاه صرفاً براي ماموريت‌هاي نظامي و امنيتي مورد استفاده سپاه پاسداران قرار گرفت و سپاه در واقع مالك فرودگاه شناخته شد.

بیشتر بخوانیم:
+ حقیقت فرودگاه کاشان و حب و بغض منفعت‌طلبان

عضو شورای شهر افزود: بعد از آن مرحوم يثربي گزارشي را درباره روند آماده‌سازي و تملک فرودگاه کاشان تنظيم و به فرماندهي كل قوا ارسال کرد و فرمانده کل قوا هم در پاسخ به گزارش نماينده خود در کاشان دستور دادند فرودگاه براي خدمت به مردم کاشان، در اختيار سازمان هواپيمايي كشوري قرار گيرد اما متاسفانه اين اتفاق هم بنا به دلايل نامشخص صورت نگرفت و موضوع بهره‌برداری مسافری از فرودگاه تا ابتداي دوره چهارم شوراي شهر مغفول ماند.

شورا بیش از ۱ میلیارد تومان مجوز هزینه در فرودگاه نداده بود
وي گفت: در ابتداي سال اول دوره چهارم شوراي شهر، حدود 2 ميليارد تومان براي كمك به زيرساخت‌هاي كاشان از طريق منابع سازمان انرژي اتمي تعهد و به پيشنهاد منصوری نماينده سابق کاشان يك ميليارد تومان از آن براي راه‌اندازي فرودگاه هزينه، و به جز اين مقرر شد، يک ميليارد تومان هم از محل اعتبارات فرمانداری و يك ميليارد تومان هم از منابع در اختيار شهرداری برای راه‌اندازی فرودگاه کاشان كمك شود، يعني در مجموع 3 ميليارد تومان آورده اولیه.

متعاقب آن به شهرداري تکليف شد متناسب با اعتبار تخصيص‌يافته، طرح‌ها و برنامه‌هاي خود را براي راه‌اندازي فرودگاه اجرا و سپس صورت‌حساب و صورت وضعيت طرح‌ها و برنامه‌هاي اجرايي را براي دريافت 2 ميليارد تومان كمك وعده‌داده‌شده سازمان انرژي اتمي و فرمانداری گزارش کند كه متاسفانه اين اتفاق نيفتاد و اين تساهل منجر به بدعهدي دو مجموعه سازمان انرژي اتمي و فرمانداري شد؛ در عين حال شهرداري كاشان؛ همچنان به اجراي طرح‌هاي عمراني و تاسيساتي و تجهيز فرودگاه کاشان ادامه مي‌داد.

منتخب مردم در شوراي شهر تصريح کرد: قرار بود شهرداري با يک ميليارد تومان از اعتبارات خود، فقط در تعريض و تطويل باند مشاركت و كمك كند، ولي شهرداري خارج از مجوزهاي قانوني، حدود 30 ميليارد تومان براي توسعه فرودگاه هزينه كرد، حال آن‌که شوراي شهر به جز اين يک ميليارد تومان براي برداشت از بودجه شهرداري براي فرودگاه هيچ مجوز ديگري صادر نکرده بود.

پورعسکري ادامه داد: با همه اين تفاصيل فرودگاه کاشان آماده پرواز هواپيماها و در مرحله نخست پروازهاي اين فرودگاه به مقصد مشهد مقدس انجام شد، اما از پنجم ارديبهشت‌ماه تاکنون در اين فرودگاه هيچ پروازي صورت نگرفته است و در زمان حاضر از فرودگاه کاشان حقوق ماهيانه کارکنانش – هزينه نگه‌داري تجهيزات فني و ابنيه – 30 ميليارد تومان بدهي هزينه‌هاي خارج از ضابطه و غيرمجاز بر روي دست شهرداري مانده است.

وي با بيان مخالفت صريح وزير راه و شهرسازي وقت، در سفر به کاشان براي اداره دولتي فرودگاه کاشان گفت : حتي توصيه بزرگان و مكاتبات نماينده محترم قبلي و فعلي تاکنون در خصوص سرنوشت فرودگاه کاشان فايده‌اي نداشته است.

پورعسکري افزود: سرمايه‌گذار قابل اعتنايي هم در اين خصوص اعلام آمادگي نکرده و برخي سرمايه‌گذاران هم فقط توان پرداخت هزينه‌هاي جاري را دارند و شركت‌هاي هواپيمايي هم تنها به دنبال منافع خود در ايجاد پروازهاي چارتري هستند.

عضو شوراي شهر در پايان گفت: گر چه داشتن فرودگاه آرزوي همه مردم كاشان بوده و هست و از زيرساخت لازم براي توسعه كاشان به‌شمار مي‌رود، اما اکنون مردم بگويند مديريت شهري با اين حجم هزينه خلاف قانون و خلاف شرع انجام شده و موانع پيش رو و هزينه‌هاي جاري و حقوق کارکنان فرودگاه چه تصميمي بايد بگيرد؟!

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.