کاشان را سرسبز کنیم

حسین قطنی‌بافکاشان فردا ـ «کاشان را سرسبز کنیم» شعار یکی از طرح‌هایی است که آخر هفته جاری در کاشان اجرا خواهد شد.

به‌زودی قرار است با حضور مسوولان کشوری و با هدف کنترل چشمه‌های تولید ریزگرد، افزایش عرصه‌های منابع طبیعی، مقابله با فرسایش خاک و کمک به اقتصاد کشاورزان منطقه، بذر بادام کوهی در دامنه کوه‌ها و دشت کاشان با مشارکت قشرهای مختلف مردم کاشته شود.

درخت‌چه بادام کوهی یا بادام تلخ در نواحی کوهستانی و خشک و نیمه‌خشک به صورت خودرو می‌روید. درخت‌چه‌ای خوش‌منظر با شاخه‌های فراوان، ساقه‌های ایستا، افراشته و سبزرنگ و برگ‌های باریک و کوچک که در اواخر زمستان و اویل بهار با گل‌های درشت و سفیدرنگ شکوفا می‌شود.

ارتفاع متوسط این گیاه بین 2.5 تا 3 متر و قطر تاج آن به 2 تا 2.5 متر می‌رسد. بادام کوهی در ارتفاع 800 تا 2700 متری از سطح دریا، در خاک‌های عمیق تا نیمه‌عمیق، سنگریزه‌دار آهکی – سیلیسی، و شیب‌های ملایم کوهستان‌ها می‌روید.

ین گونه بادام، نیاز به آب ندارد، اما اراضی کشت‌شده در مدت سه سال، باید از چرای دام مصون بماند.

بادام کوهی با نفوذ ریشه‌اش در عمق زمین، و سایه‌ای که می‌گستراند از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و برای مهار روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها بسیار مفید است.

در دهه 70 سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به اهمیت و جایگاه این درخت‌چه برای توسعه فضای سبز پی‌برد. بر همین اساس در دو دهه گذشته از بذر و نهال بادام کوهی برای جلوگیری از فرسایش خاک یا اصلاح و احیای مراتع کوهستانی استفاده می‌شود.

بذر این گیاه در اواخر پاییز قبل از بارش‌های زمستان کاشته می‌شود.  وقتی بذر بادام کوهی در سرما و رطوبت مناسبی قرار بگیرد، جوانه می‌زند و تکثیر این گیاه هم به‌وسیله همان دانه انجام می‌شود.بادام کوهیبادام کوهی از سال ششم به بعد میوه می‌دهد و میوه این درخت معمولاً از اوایل خرداد تا اواخر این ماه برداشت می‌شود.

مغز تلخ میوه شبیه به بادام شیرین است و کمتر مصرف خوراکی دارد. در عین حال این بادام تلخ پس از فراوری و شیرین‌سازی می‌تواند در سبد خشکبار و آجیل هم قرار بگیرد.

از مغز بادام کوهی بیشتر برای تهیه روغن و پماد دارویی و عطر استفاده می‌شود.
خواص بادام کوهی به میوه آن محدود نیست، ریشه، صمغ و ساقه آن هم خواص دارویی دارد.

شهرستان کاشان، آران و بیدگل، برخوار، خور و بیابانک، چادگان، دهاقان، سمیرم، شهرضا، نایین و نطنز از مناطق رویش بادام کوهی در استان اصفهان است.

بنابر آمار سال‌های اخیر 1300 هکتار از اراضی بخش کوهستانی شهرستان کاشان پوشیده از بادام کوهی است.

کشت بذر بادام کوهی در منطقه کاشان با توجه به شرایط اقلیمی،‌ جغرافیایی‌، گردشگری، ‌اقتصادی و… علاوه بر حفظ و تثبیت و کنترل فرسایش خاک، می‌تواند تا حدودی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در بخش کشاورزی شهرستان محقق کند.

بدیهی است مشارکت مردم به ویژه کشاورزان در کشت بادام کوهی در عرصه‌های طبیعی کاشان بعد از 3 تا 6 سال ثمره‌بخش خواهد بود.

اگر کشاورزان و متولیان اجرای این طرح، نهال‌های بادام کوهی را در برابر چرای دام و آفات صیانت کنند، شهروندان کاشان در سال ششم از مناظر و فواید این درخت‌چه‌ها بهره‌مند خواهند شد.
حسین قطنی‌باف ـ پورتال خبری کاشان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.