اندر احوال برج مدخل شهر کاشان

جواد جهان‌آراییکاشان فردا ـ‌ سال‌ها پیش که برج مدخل شهر را ساختند، یکی از کسانی که به اعتراض برخاست و با سرودن شعری نسبت به این برج کپی‌شده از میدانی بسیار بزرگ در ابوظبی اعتراض کرد، بنده‌ی حقیر بود.

در آن زمان تا توانستم این شعر را در محافل ادبی و عمومی خوانده و تکثیر کردم. آن زمان مثل الآن فضای مجازی نبود تا بشود از آن استفاده کرد و به اطلاع عموم مردم رساند. خوب به خاطر دارم روزی به سراغ مهندس ملکی‌پور که آن زمان معاون شهردار بود رفتم و از ایشان پرسیدم: آیا فضای میدان برای ساختن چنین برجی متناسب بود؟ گفتند؛ نه!!! ولی تصمیم داریم در آینده فضای اطراف میدان را توسعه بدهیم!!!! (تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل)!!!!

ای‌کاش شهردار آن زمان، ساختن نمادی برای ورودی شهر را به مناقصه می‌گذاشت، و از طریق هنرمندان، معماران، و مهندسان ساختمانی بهره می‌برد و سازه‌ای متناسب با ورودی شهر و فضای موجود می‌ساخت.

البته آن زمان‌ها شورای شهری نبود و شهرداران به اختیار و سلیقه خود هر تصمیمی که مایل بودند می‌گرفتند، و به کسی هم پاسخ‌گو نبودند.

نزدیک به ۵۰ سال از ساختن برج آزادی تهران می‌گذرد. این برج زیبا که هم نماد تهران، و هم نماد ایران است را یک مهندس جوان ایرانی به نام حسین امانت که خوشبختانه کاشانی هم هست، از طریق شرکت در مناقصه و برنده‌شدن از میان ده‌ها شرکت خارجی انتخاب شد که الحق یک اثر جاودانه است و نمادی از شکوه و عظمت ایران.

چه اشکالی داشت که در آن زمان طرح میدان ورودی شهر را به مناقصه می‌گذاشتند و ساختمانی درخور شهر کاشان می‌ساختند؟

ساختمانی که در مدخل شهر ساخته شد، هیچ سنخیتی با شهر کاشان نداشت و فقط ورودی شهر را کور کرد.

حال که به لطف خدا و همت شورای شهر و شهردار جدید، این ضایعه‌ی نامتناسب را از میدان ورودی شهر برمی‌دارند، باید به مردم کاشان و شهردار آن تبریک گفت و امیدوار بود با ساخت زیرگذری که سال‌هاست برای آن برنامه‌ریزی‌شده است با موفقیت هر چه تمام پایان بپذیرد.

البته انجام چنین کارهای بی‌هزینه و مخالفت هم نبوده و نیست و شنیده‌ها حاکی از آن است که یکی از معترضین چنین پروژه‌ای، آقای علی هاشمی طاهری، یکی از اعضای شورای شهر است که معمولاً در کارهای اجرایی و فرهنگی رفتار پوپولیستی از خود نشان می‌دهد و عجیب این‌که معلوم نیست ایشان بر چه اساس!!! نسبت به شهرداران قبل (پدر و پسر) این‌قدر متعهد هستند!! که فریاد برمی‌دارند چون این بنا کار خاندان رضوی است می‌خواهند نابود کنند!!؟
خاندان رضوی کیان‌اند آقای طاهری؟!

یک شهر گرفتار ترافیک سنگین شده است و نتیجه کارشناسی بدان‌جا رسیده است که باید این برج خراب شود و راهی برای عبور و مرور و معضل ترافیک گشوده شود. شما به‌عنوان عضو شورای شهر باید از چنین کاری استقبال کنید که مشکلی از مشکلات شهر حل شود. اگر مخالف هم هستید به احترام رأی اکثریت لطفاً سکوت کنید:

شهرداری که بود شهره‌ی دهر
برجکی ساخته در مدخل شهر

من ندانم به چه می‌ماند آن
نسبتش چیست به شهر کاشان

شهر ما شهر گل و فرش بوَد
بر سرش سایه‌ای از عرش بوَد

زان همه پول که بادآورده است
خرج بسیار در آنجا کرده است

پول آن را همه مردم دادند
با زکات جو و گندم دادند

شهر پاریس که ایفل دارد
برجکی سالم و خوشگل دارد

مرکز گردش توریست شده
نمره‌اش در همه‌جا بیست شده

ولی این برجک بی‌خاصیت
با جهانگرد کند ضدیت

اول شهر توی ذوق زند
طعنه بر مردم خوش‌شوق زند

زیرکی علت آن را پرسید
فکرها کرد و بدین جای رسید

با زبانی که بیان هنر است
گفت برگشت به عصر حجر است!!!

جواد جهان‌آزایی ــ کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.