سوالاتی پیرامون حفاری در سفیدشهر

علامت سئوالکاشان فردا ـ آن‌چه در خبرها تحت عنوان کشف شهر زیرزمینی سفیدشهر مدتی است به آن پرداخته، و آمیخته با اظهارات عجولانه و نظرات اشخاص غیرمتخصص منتشر می‌شود، فصل دوم از یک گمانه‌زنی است که بر اساس فرضیات، ممکن است آثاری یافت شود که نشان دهد این منطقه دارای سابقه تاریخی دیرینه است.

اگرچه یافتن اسنادی که بتواند اثبات کند در دشت کاشان در کنار سیلک و شهر زیرزمینی نوش‌آباد و … آثار دیگری از تمدن تاریخی کهن وجود داشته است، باعث اعتباری بیش‌ازپیش برای کاشان و آران و بیدگل خواهد شد، اما به همان اندازه، اخبار نادرست می‌تواند برعکس عمل کرده و دیگر آثار تاریخی این خطه را نیز به تشکیک و تردید بیندازد، موضوعی که زیان آن غیرقابل‌ پیش‌بینی و تخمین است!

به‌عنوان‌ مثال؛ اخباری که در خصوص مهرکده و کلیسا در سفیدشهر منتشر شده، باعث شده است که اشخاصی بدون هرگونه مطالعه، با استناد به داستان‌های تاریخی پیش‌گویی مسیحیان و کلیمیانی که همزمان با میلاد حضرت ختمی مرتبت در کاشان می‌زیستند، فرضیات غیرفنی و عامیانه‌ای در رسانه‌های اجتماعی که به‌سرعت نور کره زمین را درمی‌نوردد منتشر و از وجه‌تسمیه نصرآباد و ارتباط آن با زندگی مسیحیان در این نقطه منتشر نمایند!

برای جلوگیری از شایعات و اظهارات غیر‌فنی، بهتر است به سؤالاتی که در افکار عمومی مطرح می‌شود با دقت و صراحت پاسخ داده شود تا شایعات نتوانند به اعتماد مردم و اصالت این کهن‌بوم لطمه وارد نمایند.

بنابراین اکنون‌ که گفته‌شده ۱۳ آذرماه مجوز فصل دوم کاوش و حفاری در سفیدشهر به انتها رسیده و تا بررسی علمی و تائید یافته‌های این دو فصل، مجوز جدیدی اصولاً نباید صادر شود، مطلوب است مسئولان سفیدشهر، ضمن دعوت از اصحاب رسانه و خبرنگاران برای دیدار از نتایج دو فصل از حفاری این منطقه و مقایسه با عکس‌ها و فیلم‌های موجود که از قبل گرفته‌شده است، پاسخ دهند که:
۱- مستندات و کشفیات حفاری در این منطقه کجاست؟
۲- آیا حفاری شهر زیرزمینی بر اساس پروپوزال (نقشه راه) بوده است؟
۳- گزارش حفاری کی و کجا منتشر می‌شود؟
۴- آیا تا قبل از شروع حفاری مجدد (فصل سوم) گزارش فصول قبل ارائه می‌شود؟
۵- هیئت‌علمی حفاری به‌غیر از سرپرست چه کسانی بودند؟
۶- طی حفاری و روند آن، چه متدهای علمی به‌کار گرفته‌شده؟
۷- اصولاً در هیچ حفاری تا قبل از اثبات فرضیه، خبر و نظریه‌های شخصی و حدس و گمان منتشر نمی‌شود، اما این حجم خبر و اظهار نظرات متعدد برای چیست؟ نکته‌ای که می‌تواند مشکلاتی امنیتی ایجاد کند و باعث تخریب ابنیه قدیمی اطراف، توسط سودجویان ناآگاه گردد.

منبع: کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.