ترافیک و حال و روز ناخوش کاشان

کاشان فردا ـ روند روبه رشد وسایط نقلیه در خیابان‌ها، و ترافیک به بسته‌شدن ریه‌های تنفسی شهر منجر شده‌است. حل مشکل ترافیک موضوعی بین‌بخشی است که نیاز به هماهنگی همه دستگاه‌های مربوطه دارد.

کمبود محل توقف وسایل نقلیه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات عمده شهرهای امروزی است. چراکه زمان توقف اتومبیل‌های سواری شخصی در شهرها، به‌مراتب بیش از مدت‌زمان حرکت آن‌ها است.

ازاین‌رو پیش‌بینی پارکینگ برای اتومبیل‌ها به‌ویژه در مناطق پرتراکم و مرکزی شهری، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان تلف‌شده برای جست‌وجوی حای پارک، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش استهلاک وسایل نقلیه و اثرات نامطلوب روانی دیگر می‌شود.

بنابراین رویکرد منطقی و بنیادی به مبحث شبکه معابر، ترافیک و پارکینگ در شهر، امری ضروری است.

یک شهروند در این خصوص می‌گوید: به‌رغم افزایش مبلغ جریمه‌های تخلفات رانندگی، متأسفانه هرروزه شاهد تخلفات بیشتر و در نتیجه افزایش تصادفات در سطح شهر هستیم که این امر بیانگر این است که تنها با قوه قهریه و جریمه‌های مالی نمی‌توان امیدی به بهبود وضعیت ترافیکی در شهر داشت.

علی اکبری معتقد است: باریک‌بودن خیابان‌ها، نبود پارکینگ‌های مجهز و متعدد در سطح شهر و عدم نظم در حمل‌ونقل عمومی، ترافیک را در برخی از خیابان‌ها شهر دوچندان کرده و تاکنون اقدام شایسته‌ای از سوی مسئولان ذی‌ربط اندیشیده نشده است.

وی در خصوص موتورسیکلت‌ها در سطح شهر گفت: متأسفانه هرروز شاهد گسترش و استفاده نابه‌جا از ویژگی‌های منحصربه‌فرد موتورسیکلت‌ها هستیم. حرکات غیرقانونی، فرار از محدودیت‌های تردد به هر شکل ممکن، انجام حرکات خطرآفرین و به‌طورکلی استفاده نادرست از این وسیله که باعث بروز مشکلات و معضلات متعددی برای شهر و شهروندان می‌شود.

به گفته وی، گسترش دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک موقعیت سفر، به‌عنوان جایگزین خودروهای شخصی و تشویق استفاده‌کنندگان از آن، برنامه‌ریزی گسترده به‌منظور تأمین تسهیلات ویژه از قبیل اختصاص راه‌های مخصوص دوچرخه‌سواری به‌صورت خطوط ویژه عبور و مرور دوچرخه، در کاهش حجم ترافیک شهری بخشی دیگر از راه‌کارهای کاهش ترافیکی است.

زهرا حاجی‌زاده: یکی دیگر از شهروندان کاشانی می‌گوید: روند رو به رشد ترافیک چند سال اخیر در شهر باعث شده تا در بعضی از خیابان‌های پر رفت‌وآمد شهر ترافیک بسیار سنگین شود.

به گفته وی، در خیابان‌های آیت‌الله کاشانی تا خرداد، خیابان‌های بابا افضل و شهید بهشتی که اغلب مرکز خرید و تمرکز و استقرار مجتمع‌های تجاری در این محدوده است، ترافیک شدید است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به‌دلیل توزیع نامتعادل خدمات شهری که شهروندان را مجبور به خرید در مرکز شهر می‌نماید هم بخشی دیگر از دلایل ترافیک است که تنها راه‌حل این مشکل در وهله اول جلوگیری از گسترش مراکز تجاری در مرکزیت و بسته‌های حمایت در این خصوص می‌باشد. لذا گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تمامی ساعات شبانه‌روزی به‌صورت قطعی می‌تواند راه‌گشا باشد.

یک دانشجوی مهندسی ترافیک، واقع‌شدن اورژانس در شلوغ‌ترین نقطه این شهر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز خدمات پزشکی شبانه‌روزی  را از دلایل افزایش ترافیک می‌داند.

محسن هاشم‌زاده گفت: وجود این مرکز شبانه‌روزی باعث شده تا چندین مرکز سرم‌درمانی و داروخانه هم در اطراف این مراکز دایرشود که این امر هم مزید بر علت است.

به گفته وی؛ ساخت‌وسازهای چندطبقه در خیابان‌های اصلی شهر، بدون پارکینگ می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور بحران عظیمی را در زمینهٔ ترافیک به وجود آورد که می‌تواند به چالشی بزرگ منتهی شود.

هاشمزاده استفاده از پارکینگ‌های طبقاتی در نقاط مختلف شهر با توجه به محدودبودن فضا را یکی از امور ضروری و لازمی می‌داند که کارشناسان شهرداری باید مطالعات خود را در این مورد بیشتر نمایند. لذا با توجه به گسترش شهر که تنها در راستای ساخت‌وسازهای شخصی بوده است و کمتر مشاهده‌شده که این نوع مراکز خدمات عمومی به‌موازات توسعه شهر پیشرفت داشته باشد مردم را مجبور به حضور در شلوغ‌ترین مرکز این شهر نموده است.پارکینگ عمومی در کنار بیمارستان میلاد کاشانشهردار کاشان بحث اصلی شهرداری را تمرکز بر بهبود شرایط ترافیکی خیابان‌های این شهر دانست و گفت: مهم‌ترین مسئله شهر کاشان ترافیک است، حتی وقتی ما می‌گوییم مبنا یا جهت‌گیری توسعه اقتصاد شهری در کاشان باید در راستای توجه به صنعت توریسم باشد، اما بازهم نمی‌توانیم به موضوع ترافیک بی‌توجه باشیم.

سعید ابریشمی‌راد افزود: در حال حاضر برنامه چهارساله در راستای بهبود ترافیک شهری تهیه‌کرده‌ایم و سه محور ترافیکی را در دستور بررسی داریم.

وی با اشاره به اینکه برای نتیجه‌بخش بودن این برنامه باید صبور بود، گفت: در حال حاضر باید ببینیم با این برنامه‌ای که ارائه کرده‌ایم چه برخوردی می‌شود. برای رفع این مشکلات به کمی شهامت بیشتر از سوی مسئولان نیاز است.

وی با اشاره به این‌که همه شهروندان در بروز مسئله ترافیکی نقش داشته و شهرداری فقط نقش هدایت‌گری را بر عهده دارد گفت: از آنجاکه شهرداری‌ها در سیستم حمل‌ونقل شهری نقش به‌سزایی دارند و مسئولیت طراحی و احداث شبکه معابر را بر عهده‌دارند، نمی‌توان نقش آن‌ها را نادیده گرفت.

ابریشمی‌راد همچنین با اشاره به مشکلاتی که در رابطه با تعریض و توسعه بافت مرکزی شبکه معابر شهر کاشان وجود دارد، گفت: اجرای عملیات عمرانی در این مناطق به‌علت قرارگرفتن در بافت تاریخی تقریباً غیرممکن و با محدودیت‌های متعددی همراه است.

شهردار کاشان ادامه داد: با توجه به این‌که رفتار اجتماعی و فرهنگ ترافیکی در بروز و حل مسئله ترافیک نقش مهمی دارند لذا اگر بتوانیم فرهنگ دوچرخه‌سواری را در کاشان، نه به‌عنوان ورزش و تفریح بلکه به‌عنوان یک سیستم حمل‌ونقل در زندگی مردم وارد کنیم، این مشکل هم تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

شهردار کاشان اضافه کرد: اگر قرار باشد کاشان به‌عنوان قطب گردشگری آن‌هم نه‌فقط برای ایام محدودی از سال تعریف شود، حتماً نیازمند یک فکر اساسی است. چرا که اگر با همین شرایط گردشگران به کاشان بیایند، معابر ما به‌طور حتم جواب‌گوی جمعیت اضافه‌تر نیست و بافت مرکزی ما قفل می‌شود.

مدیر درآمد شهرداری کاشان‌ هم در این گفت‌وگو به احداث پارکینگ به‌عنوان یکی از محورهای اصلی حل مشکلات ترافیکی در خیابان‌های شهر اشاره کرد و گفت: متأسفانه این مهم تاکنون به دلیل نوع نگاه‌های مدیریتی، مشکلات مالی و نبود نقدینگی کمتر مورد توجه قرارگرفته است و درآمدهایی که اغلب از محل درآمد پارکینگ توسط شهروندان تأمین‌شده است، کمتر در خصوص احداث و توسعه پارکینگ هزینه شده است.

وی با تأکید بر اجباری‌بودن احداث پارکینگ در هرگونه ساخت‌وساز در شهر افزود: برای اخذ پروانه ساختمانی باید به‌تناسب زیربنا پارکینگ موردنیاز احداث شود. در شرایط خاص و بر مبنای موارد بخشنامه وزارت کشور، اگر مالک به دلایل فنی امکان احداث پارکینگ در ملک خود را نداشته باشد، باید در شعاع ۱۵۰ متری از ملک خود زمینی را با کاربری پارکینگ تملک کند و به پارکینگ اختصاص دهد.

عباس شافعی ادامه داد: در صورتی‌که مالک به هر دلیل نتواند پارکینگ احداث کند بر اساس تعرفه مصوبه شورای اسلامی شهر، با عنوان بهای خدمات تأمین پارکینگ، هزینه احداث پارکینگ را به شهرداری پرداخت می‌نماید و به شهرداری وکالت می‌دهد تا نسبت به احداث پارکینگ عمومی در شهر اقدام نماید.

مدیر درآمد شهرداری کاشان تأکید کرد: مدیریت شهری در دوره جدید شورای اسلامی شهر بر این باور است که ترافیک یکی از مشکلات اساسی شهر کاشان است و در این راستا تأمین پارکینگ خصوصی و عمومی مورد توجه ویژه قرارگرفته است. ترافیک در خیابان شهید رجایی کاشانشافعی افزود: برای شفاف‌سازی روند احداث پارکینگ در سطح شهر، در مناطق پنج‌گانه شهرداری ۵ حساب ویژه تمرکز وجوه پارکینگ اختصاص داده‌شده که وجوه واریزی به این حساب‌ها غیرقابل‌برداشت بوده و بر اساس طرح‌های مصوب احداث پارکینگ منابع متمرکز این حساب‌ها به ساخت پارکینگ تخصیص داده می‌شود.

به گفته وی شهرداری به‌صورت متمرکز و از طریق مشارکت با سرمایه‌گذار بخش خصوصی اقدام به احداث پارکینگ طبقاتی در سطح شهر می‌کند که سهم شهرداری در این مشارکت از محل بهای خدمات تأمین پارکینگ شهروندان پرداخت می‌شود.

وی در پایان گفت: یکی از نکات مهم و برجسته در توسعه حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر، میزان خدمات‌رسانی مطلوب به همشهریان است که اگر این موضوع مورد توجه قرار گیرد، تمایل مردم در خصوص استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی هم بیشتر خواهد شد.

مدیر فنی شرکت آذرپارک بخش خصوصی، در رابطه با نحوه اجرای طرح سامان‌دهی پارک خودروهای حاشیه‌ای خیابان‌ها و معابر سطح شهر گفت: کاهش بار ترافیک در سطح شهر و بهداشت روانی شهروندان، برقراری نظم و انضباط در رفت‌وآمد و بازکردن گره‌های ترافیکی به‌خصوص در محورهای پرتردد مرکزی شهر از اهداف مهم اجرای این طرح است.

شرکت آذر پارک مجری طرح پارک حاشیه خیابان‌ها در کاشانبابک میدانی مجری این طرح در ادامه بر لزوم ساخت پارکینگ‌های متعدد در نقاط شلوغ و پرترافیک شهر تأکید کرد و گفت: درآمد حاصل از اجرای این طرح، صرف احداث پارکینگ‌های عمومی و سامان‌دهی پارک خودروهای حاشیه معابر و خیابان‌های شهر خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که باید فرهنگ و مدیریت پارک‌های حاشیه‌ای متحول شود و در برخی موارد پارک حاشیه‌ای ممنوع شود گفت: متأسفانه شاهد هستیم که پارک‌های حاشیه‌ای برخی معابر در اختیار افراد خاصی قرارگرفته که هیچ‌گونه سنخیتی با فرهنگ پارک حاشیه‌ای ندارد. لذا به‌منظور جلوگیری از این رخداد لازم است خودروها به پارکینگ‌های عمومی منتقل‌شده و پارک حاشیه‌ای صرفاً برای توقف‌های کوتاه‌مدت استفاده شود.

بابک میدانی افزود: خودروها هنگامی‌که در محدوده طرح پارک می‌کنند، در یک تایم نیم‌ساعته و روزانه یک‌بار هیچ هزینه‌ای از اعتبارشان کسر نمی‌شود، اما پس از نیم ساعت پلاک خودرو در سیستم ثبت و از حسابشان کسر می‌گردد که ۱۰۰ درصد از درآمد حاصل از پرداخت حق توقف تا پایان هر ماه به‌حساب شهرداری‌ها واریز و برای احداث پارکینگ در همان شهر هزینه خواهد شد.

وی با بیان این‌که طرح سامان‌دهی پارک‌های حاشیه‌ای هم‌اکنون در خیابان‌های محتشم، شریعتی، خیابان آیت‌الله کاشانی و باهنر این شهر به اجرا درآمده است گفت: اجرای این پروژه به همت شهرداری کاشان و مشارکت بخش خصوصی شرکت آذر پارک تبریز در تمامی خیابان‌های شهر، به‌ویژه در خیابان‌های مرکزی و پرتردد که بیشترین پارک خودرو و به‌تبع آن افزایش بار ترافیکی در آن اتفاق می‌افتد، به اجرا درخواهد آمد.

به گفته وی، شهروندان می‌توانند از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی azarpark.ir نسبت به نصب اپلی‌کیشن این پروژه روی گوشی‌های خود اقدام نموده و از مزایای اجرای این طرح همچون قرار گرفتن موقعیت و ظرفیت پارکینگ‌های سطح شهر، آشنایی با موقعیت و شرایط نزدیک‌ترین محل و جایگاه مناسب برای پارک، مدیریت پارک خودروها توسط پارکبان‌ها و مشاهده خلافی پارک پلاک‌های مربوطه، مشاهده لیست پارک‌های انجام‌شده و همچنین اطلاع از ترافیک لحظه‌به‌لحظه سطح شهر آگاه شوند.
تهیه و تنظیم: معصومه حاجی‌اکبری فینی

کاشان نیوز با تلخیص و تغییر مختصر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.