ثبت سه اثر از آران و بیدگل در فهرست میراث ناملموس

طرز پخت قهوه انوشه نوش‌آبادکاشان فردا ـ ئییس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل گفت: پخت قهوه انوشه، جریده‌شویی و آیین پی‌سوزگردانی این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

مجید نوری سه‌شنبه ۲ بهمن‌ماه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: طرز پخت قهوه انوشه برای نخستین‌بار در کشور به نام شهر نوش‌آباد ثبت شده‌است که آیینی است و بیشتر در مجلس ختم برای خیرات و یادبود درگذشتگان یا سوگ‌واری‌ها استفاده می‌شود.

به گفته نوری؛ قهوه ویژه موسوم به انوشه در این شهر کویری از گذشته‌های دور در آیین‌های شادی و سرور یا سوگ و عزا آماده و مورد استفاده قرار می‌گرفته و نحوه آماده‌سازی‌ آن با سایر نقاط کشور متفاوت است.

وی در توضیح نحوه پخت گفت: در نوش آباد قهوه را با ادویه‌های شرقی و شکر به ‌مدت پنج ساعت ‌جوشانده و دم می‌کنند که این امر موجب تفاوت در این نوشیدنی است.
سختی کار و زمان‌بر بودن تهیه قهوه انوشه این روزها موجب کم‌رنگ‌شدن استفاده از آن بین مردم شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل همچنین از ثبت جریده‌شویی نوش‌آباد در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد و بیان کرد: در این سنت ویژه ماه محرم، پارچه‌های جریده از سوی بانوان شسته می‌شود.

نوری گفت: بانوان نوش‌آبادی صبح روز ششم محرم با خواندن قرآن کریم، زیارت عاشورا و دعای عرفه، پارچه‌های جریده را می‌شویند و در پایان آیین نیز پارچه‌های تمیزشده را همراه سایر تزیینات به علم آویزان می‌کنند.

وی در ادامه نیز به ثبت آیین پی‌سوزگردانی شهر آران و بیدگل اشاره کرد و یادآور شد: شماره ثبت این سه اثر در 2 ماه آینده از سوی سازمان میراث فرهنگی اعلام خواهد شد.

نوش‌آباد در سه کیلومتری آران و بیدگل افزون بر 100 اثر با ارزش دارد که تا کنون بیش از 20 مورد در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.

500 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی تا کنون در شهرستان آران و بیدگل شناسایی‌شده که 135مورد آنها در فهرست اثرهای ملی ثبت شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.