بازبودن «سیازگه» جز نابودی چه ارمغانی دارد

تخریب گونه‌های نادر گیاهی در سیازگه از سوی آفرودسوارانکاشان فردا – در خبرها آمده بود: «مدیر اجرایی گردشگری بخش کویرات آران و بیدگل با اشاره به در پیش بودن شهادت حضرت فاطمه (س) و لزوم رعایت شئونات اسلامی گفت: کویر «سیازگِه» ابوزیدآباد در روزهای آتی همچنان به روی گردشگران باز است.»

این مدیر محترم که در بخش گردشگری مشغول مدیریت است، از شئونات اسلامی هم مطلع است، آیا از شرایط زیست‌محیطی و بلایی که بر سر کویر ابوزیدآباد و آران و بیدگل می‌آید نیز مطلع است؟

آیا بهتر نبود در کنار تذکر شرعی به گردشگران، اندکی هم از شرایط و اوضاع نابسامان حوزه گردشگری سخن می‌گفت؟ و می‌گفت که کویر سیازگه و مرنجاب که برندی ملی و چه‌بسا بین‌المللی است، در غیاب نظارت صحیح دولتی در شرف بحرانی زیست‌محیطی است!

نگاه به کویر نگاهی سطحی و ناآگاهانه است. مردمی که برای تاخت‌وتاز موتورها، چهارچرخه‌ها و آفرود به کویر می‌آیند، آیا مطلع هستند که همین کویر برهوت، زیستگاه حیات‌ وحش متنوعی چون روباه، شغال، گربه شنی، قوچ و میش، کل و بز و هما است و در دشت‌های اطراف آن زاغ بور، آهو و جبیر زندگی می‌کنند.

علاوه بر حیات وحش حیوانی، گونه‌های متنوعی از گیاهان بوته‌ای، علفی و درختچه‌ای از قبیل گونه‌های کاروانکش، پیچک، مریم‌گلی، ریواس، کنگر، آفتاب‌پرست، جغجغه، پرند، چوبک، باریجه، خارشتر، اسپند، بومادران، آتریپلکس، لاله، شکرتیغال، پیچک، تلخه بیان، گل جالیز، بید، تاغ، پنیرک، لاکتوکا، گل قاصد، علف شور، بادبر، دم‌گربه‌ای، زیره، آویشن، انواع گراس‌های یک‌ساله و … سطح منطقه را پوشش داده است.

افزون بر فاجعه زیست‌محیطی، کسانی که در مسیر رفت‌وآمد و اطراف این کویر زندگی می‌کنند نیز از عدم برنامه‌ریزی و نظارت بر رفت‌وآمد و آموزش درست گردشگران رنج می‌برند.

اما مدیران این حوزه که در گفت‌وگو با یک خبرگزاری رسمی و ملی به تذکر شرعی بسنده کرده و وظیفه خود را تمام‌شده می‌دانند! آیا از شرایط کویر سیازگه مطلع هست؟ اصلاً اگر از مدیریت درست و فنی حوزه مدیریتشان را می‌دانستند چنین شرایطی را شاهد بودیم؟

کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.