شب اسفند رعیتی در آران و بیدگل

شب اسفند رعیتی در آران و بیدگلکاشان فردا ـ رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل گفت: شب ۲۵ از ماه بهمن در فرهنگ عامیانه مردم آران و بیدگل شب اسفند رعیتی نامیده می‌شود و با آداب و رسوم خاصی همراه است.

مجید نوری در گفت‌و‌گو با مهر اعلام کرد: مردم آران و بیدگل در گذشته‌های دور و بر اساس تقویم تاریخ ایرانیان باستان ماه‌های سال را ۳۰ روز حساب می ‌کردند. بدین ترتیب که یک سال را ۳۶۰ روز حساب کرده و پنج‌ روز باقی‌مانده را جدا نگه می‌داشتند و آن ‌را پنجه یا پنگه می‌نامیدند.

وی افزود: بر این اساس شب بیست و پنجمین روز بهمن‌ماه که مصادف با شب اول اسفند جلالی در تقویم رسمی است، در فرهنگ عامیانه آران و بیدگلی‌ها شب اسفند (اسپند) رعیتی نامیده می‌شود.

نوری با بیان این‌که مردم خطه کویری آران و بیدگل دراین شب پلوکشمش می‌پختند، ابراز داشت: در واقع مردم شهر که اکثرا کشاورز بودند و درآمد چندانی نداشتند که هر روز یا شب در سفره‌شان پلو باشد، در یک شب، شامل شب اول اسفند جلالی(رعیتی) شام ضیافت به پا می‌کردند تا خانواده در کنار هم از لذت این غذای بهشتی بهره‌مند شوند.

وی گفت: وقتی شام اسفندی آماده می‌شد آن را در یک سینی مسی دور کنگره‌دار ریخته، روی کرسی می‌گذاشتند و اهل خانه مشغول خوردن آن می‌شدند.

نوری خاطرنشان ساخت: در شب اسفند، کسبه آران و بیدگلی اگر شاگرد و یا کارگری داشتند، مقداری برنج و روغن به آنان می‌دادند تا رسم دست و دلبازی کویریان را در این شب نیک به‌جا آورده باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل گفت: تازه‌دامادها نیز در این شب، با مراسمی ویژه، هدایایی متناسب با وضعیت مالی خود شامل قطعه طلا، پارچه، کفش و همچنین مقداری برنج و روغن و غیره به عنوان اسفندی برای همسرشان می‌فرستند.

وی تصریح کرد: مراسم ویژه شب اسپندی در آران و بید گل نمادی از به یاد مستمندان بودن، عاشق انسان‌ها و انسانیت بودن است که امیدواریم این سنت‌های زیبا و یادگار پیران ما مجددا به همان‌زیبایی گذشته احیاء شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.