جای خالی جوانان و هنرمندان کاشانی در رادیو

مطهره حاجی‌زادهکاشان فردا –  «رادیو کاشان، رادیو هنرمندان کاشانی است» این صحبتی بود که حامد عباسی، مدیر دفتر خبری کاشان و سرپرست فعلی رادیو کاشان پیش از افتتاح رادیو در مصاحبه با خبرنگار کاشان نیوز بیان کرده بود.

رادیو کاشان که برنامه آزمایشی خود را از روز ۲۲ بهمن‌ماه آغاز کرد، در اسفندماه به طور رسمی افتتاح می‌شود. اما این رادیو چقدر از ظرفیت هنری کاشان استفاده کرده و هنرمندان مشتاق کاشانی در آن چه جایگاهی دارند؟

در مصاحبه قبلی گفته شد پس از فراخوان گوینده و گزارشگر، بیش از ۳۰۰ رزومه و نمونه صدا به رادیو کاشان ارسال شد که ظرفیت‌های بسیار خوبی را نشان می‌داد. تعدادی از این متقاضیان در جلسات توجیهی دعوت شدند و چند روز مانده به تاریخ ۲۲ بهمن، ۲۲ نفر از متقاضیان برای مصاحبه به اصفهان فراخوانده شدند.

از میان این ۲۲ نفر، ۸ نفر به عنوان گوینده و گزارشگر انتخاب شده و در برنامه افتتاح آزمایشی در روز ۲۲ بهمن حضور داشتند. اما پس از این تاریخ گویندگان رادیو کاشان از افراد با سابقه و فعال در صدا‌و‌سیما هستند. اگر قرار به حضور این افراد بود، چرا فراخوان داده شد؟ و چرا شعار «رادیو کاشان برای هنرمندان کاشان» در مصاحبه مدیر رادیو کاشان مطرح شد؟

از گزینش گویندگی که بگذریم، به گزینش طرح و برنامه و نویسندگی می‌رسیم. رادیو کاشان در جلسه با طراحان برنامه شرایط روشنی را بیان نکرده و تاکید بر ارائه برنامه مشارکتی با حضور اسپانسر دارد.

عباسی بیان کرده بود که طرح‌های رسیده بر اساس اولویت‌های ما دسته‌بندی شده و بودجه برای تهیه آن اختصاص می‌یابد و گفته شد اولویت اول رادیو کاشان گردشگری است. اما با توجه به نزدیکی به نوروز، برنامه‌های گردشگری هنوز در رادیو کاشان جایگاهی ندارد و بر اساس گفته مسئولان هنوز تعرفه‌های رادیو کاشان از صداوسیمای مرکز استان ابلاغ نشده است.

پیش از این حامد عباسی کمبود نویسنده در میان متقاضیان رادیو کاشان را یکی از مشکلات دانسته، و فراخوانی هم برای جذب نویسندگان منتشرشد. اما جلسه مشخصی برای گزینش این نویسندگان تشکیل نشد و تنها برای ظهر جمعه، ۲۶ بهمن‌ماه دعوت به‌عمل آمد که برگزاری این جلسه در ساعت غیراداری و بدون هماهنگی قبلی، رسمیت نداشت.

مشخص نیست چرا رادیو کاشان بعضی جلسات گزینشی را در اصفهان و بعضی را در کاشان برگزار می‌کند و افراد حاضر در شورای تصمیم‌گیری رادیو کاشان چه کسانی هستند؟

تنها چیزی که بیش از پیش مشخص است، حضور افراد بازنشسته صداوسیما در رادیو کاشان است که استفاده از تجربیات آن‌ها لازم است. اما فعالیت این افراد به جای نیروهای جوان، آینده روشنی برای این رادیو ترسیم نخواهد کرد.

گویی رادیو کاشان ترجیح می‌دهد چند صباحی با همین ترتیب برنامه داشته باشد و از نیروهای جوان و هنرمندان کاشانی استفاده نکند.

تعداد زیادی از نیروهای جوان و مستعد کاشانی عاشق رادیو هستند و در پی علاقه‌مندی خود برای گویندگی در موسسات آزاد آموزش دیده‌اند. تاسیس رادیو در کاشان، برای این افراد بسیار خوشحال‌کننده و امیدبخش بود. اما مسئولان نباید انتظار داشته باشند این افراد جوان در این وضعیت اقتصادی، تنها از روی عشق و علاقه و رایگان برای رادیو کار کنند.

در انتها باید گفت هنوز مشخص نیست رادیو کاشان با کدام بودجه شروع به کار کرده است؟ گویی استفاده از نیروهای بازنشسته به‌خاطر کاهش هزینه‌ها صورت گرفته و هنوز با گویندگان انتخاب‌شده صحبتی از پرداخت دستمزد نشده است.

تهیه‌کنندگان برنامه هم می‌گویند کار رادیو عشق ماست و در پی جذب اسپانسر هستند، برای ساخت ساختمان رادیو هم کمک خیرین را طلب می‌کنند. ساخت این ساختمان چه ضرورتی دارد؟ چرا فضای فعلی دفتر خبری کاشان جواب‌گو نیست؟ در همین فضا اضافه شدن چند اتاق برای استودیوهای رادیو چه مشکلی دارد؟بدون شک تامین حق‌الزحمه نیروی انسانی، از ساخت ساختمان رادیو مهم‌تر است و بهتر است مسئولان به دنبال تامین بودجه مشخص برای رادیو کاشان باشند تا به سرنوشت دیگر پروژه‌های ناموفق دچار نشود.

گفته شد بخشی از تجهیزات استودیویی نیز با کمک شهرداری، فرمانداری و… تهیه شده است و شهرداری کاشان در پی تعهدات مالی به صداوسیمای اصفهان در برنامه کاشانه، این هزینه‌ را انجام داده است. آیا این رادیو بدون هیچ پشتوانه مالی از سوی صداوسیما افتتاح می‌شود؟ آیا رادیو کاشان قرار است مثل برنامه کاشانه کاملا مشارکتی تولید شود؟ ضرورت افتتاح رادیو کاشان در این اوضاع اقتصادی و بدون بودجه مشخص بررسی شده است؟

مطهره حاجی‌زاده – کاشان نیوز

از این نویسنده:
+ جمع‌آوری زباله‌های تفکیکی نظارت بیشتری می‌خواهد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.