نخستین کارگاه فلسفه برای کودکان در کاشان برگزار شد

کارگاه فلسفه برای کودکان با تدریس دکتر یحیی قائدی کاشان فردا – برای نخستین بار در کاشان، کارگاه فلسفه برای کودکان (فبک) با اجرا و تدریس یحیی قائدی و با حضور والدین، مربیان مهد و پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی در کاشان برگزار شد.

به گزارش کاشان نیوز؛ قائدی در این کارگاه سعی کرد با پرسش و پاسخ و با تقسیم شرکت‌کنندگان به گروه‌های کوچک‌تر برخی چالش‌های ساده در حوزه آموزش فلسفه به کودک را مدل‌سازی و با جهت‌دهی پرسش و پاسخ افراد، شرکت‌کنندگان کارگاه را با سرفصل‌های فبک آشنا کند.

قائدی در کانال تلگرامی خود درباره کارگاه کاشان نوشته است: «پس از صبحانه به اتفاق آقای ‌سهرابی به سمت محل گردهمایی رفتیم. کمی طول کشید تا برنامه آغاز شود. پس از سخن کوتاه خانم محبوبه خادمی مدیر اجرایی همایش و اجرای رویا نوبت من شد.

نخست جلو و در میان جمعیت بدون آن‌که بدانند، گوش‌دادن را چک کردم و نتیجه کم و کماکان مثل‌ سابق بود: مردم در گوش‌دادن مهارت ندارند. بعد یک ساعت به صورت در هم تنیده مشکلات نظام آموزشی و توانایی فبک برای غلبه بر آن‌ها را توضیح دادم. ضمن این‌که گاهی از مشارکت حضار استفاده می‌کردم. به سبب نقص فنی در آنتراکت مجبور شدم پرسش و پاسخ را هم انجام دهم.

پس از انتراکت با حدود ۱۰۰ نفر یک اجرا انجام دادم. هر کس باید پرسشی را مطرح می‌کرد، که مدام او را درگیر کرده است. سپس کل جمعیت به 10 گروه تقسیم شدند. گروه‌های ده‌نفره باید یک پرسش را انتخاب و فرد منتخب را روی سن می‌فرستادند. آن‌جا‌ با آن ده نفر گفت‌وگوی فبکی انجام شد و این پرسش به کمک همه شرکت‌کنندگان انتخاب شد؛ «چگونه رسالت‌مان را در زندگی پیدا کنیم.؟»

پنج، شش پاسخ بررسی شد و آشکار شد که هیچ پاسخی مقبولیت عام ندارد و در نهایت از همه شرکت‌کنندگان خواسته شد در دو جمله احساس و آموخته‌شان را بگویند و از ده نفر روی سن خواسته‌شد، بخواننند.»

قائدی پیشگام فلسفه برای کودکان در ایران شناخته می‌شود و تاکنون هزاران مربی تربیت کرده است. ولی به گفته‌ی وی هنوز در این زمینه جای کار بسیاری وجود دارد. وی معتقد است که باید کودک را پرسش‌گر و منتقد تربیت کرد.

این کارگاه صبح جمعه با همکاری دانشگاه کاشان، موزه عروسک کاشان و مرکز پرورش نیروی انسانی درخش در مرکز پردیس خواهران دانشگاه کاشان اجرا شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.