پروژه زیرگذر، چه تاثیری بر آینده سیاسی کاشان دارد

کاشان نیوزکاشان فردا – تقسیمات جدیدی در گود سیاسی کاشان در حال شکل‌گرفتن است، سوای اصلاح‌طلبان که هنوز نتوانسته‌اند با ایجاد یک انسجام، تشتت فی‌مابین را آرام، خود را بروزرسانی کرده و از انزوا خارج شوند، اصول‌گرایان که با تکیه‌بر پایگاه سنتی و تبلیغات رسمی و تغذیه از آبشخور یک‌نهاد خاص خود را در نهاد قدرت جا‌کرده‌اند نگران شرایط سیاسی هستند.

ریزش نیروها و عدم تحرک طیف مسمی به اصلاحات و احساس نیاز بخشی از فعالین موسوم به اصلاح‌طلبی با چراغ سبز پشت‌مشهد نشینان رفته‌رفته نتیجه آزمون موفق گروهی که در انتخابات گذشته تحت عنوان همدلی به شورا راه یافتند را به‌عنوان یک روش برگزیده و نزدیک‌شدن دو سر این دو طیف اتفاقات تازه‌ای را رقم زده است.

فعالیت نواصول‌گرایان در خارج از کاشان هم شیوه خود را دنبال می‌کند و تکرار تجربه ساخت یک زائرسرا در مشهد که نتیجه مثبتی! داشته اکنون در شرف تکرار است و می‌رود تا عملکرد داخلی کاشان را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. اخیراً نیز همایشی برای این منظور ساماندهی شده و در شرف برگزاری است.

ناامیدی اصولگرایان–که با شعار آرانی‌بودن به عباسعلی منصوری حمله می‌کردند – از ساداتی‌نژاد نصرآبادی که حمایت آیت‌الله نمازی را با خود دارد، با توجه به غیرکاشانی‌بودن هر دو، زمینه ایجاد طیفی جدید را آماده کرده است.

نحوه عملکرد شهردار در شهر و بخصوص موفقیت وی یا موفقیت مخالفان طرح زیرگذر در مدخل‌شهر کاشان می‌تواند تأثیرات عمده در صحنه سیاسی کاشان ایجاد کند. این در حالی است که شهرت شهردار سابق در مناطق اقماری شهر کاشان مانند لتحر، راوند، فین و … رو به فزونی است.

این اتفاق که با حذف نمادین آب‌نمای مدخل شهر شروع شد، اگر به‌سرعت توفیق یابد یک نقطه اتکای مثبت در کارنامه گروه خلق‌الساعه همدلی ایجاد خواهد کرد و اگر تا پایان دوره فعلی به سرانجام نرسد، بزرگ‌ترین ضربه را با تبلیغات وسیع مخالفین به ایشان وارد خواهد کرد.

این پروژه حتی در صورت ادامه آن تا دارالسلام و میدان راوند این استعداد را دارد که علاوه بر حفظ کاشان در مسیر کریدور جنوب به مرکز کشور و حذف معضلات کمربندی و بلوار قطب راوندی از اهمیت کنارگذر شرقی کاشان که محل زورآزمایی سیاسی شده بکاهد.

کاهش توجه بر کنارگذر به حل مشکلات آن نیز خواهد انجامید و حتی تأثیرات عمده بر کنارگذر آران و بیدگل که دستخوش تغییر مسیری عمده به دلایل اعمال‌نفوذ بعض مسئولان شده نیز خواهد گذاشت و بی‌توجهی به منافع کاشان و به گروگان‌گرفتن مسیر کنارگذر شرقی این شهر در حوزه جغرافیایی شهرستان همسایه را جبران خواهد کرد.

اما در صورت عدم موفقیت مشکلات اساسی برای شورای شهر فعلی (موافق و مخالف) و بخصوص شهردار جوان کاشان شروع خواهد شد، گو این‌که هم‌اکنون نیز کسبه بلوار شهید خادمی اقدام به طرح شکایت از شهردار را شروع کرده‌اند.

قطع نزدیک به یه هزار اصله درخت و تخریب نماد سابق میدان که سبقه تاریخی داشت در کارنامه این دوره از شورا و شهرداری هرگز فراموش نخواهد شد و حتی ممکن است اتفاقی که برای خیابان امیریه افتاد، با تغییر شهردار در مدخل شهر تکرار شود!

خوش‌نامی یا بدنامی سی‌و‌سومین شهردار کاشان و ادامه موفقیت گروه همدلی در گرو سرعت عمل و اتمام این پروژه در مدت مسئولیت وی است. اگرچه در عرصه فعلی سیاسی کاشان اشخاص مسما به اصلاح‌طلبی از شهرت و عملکرد مثبتی برخوردار نیستند، و انزوا و عملکرد ضعیف باعث به حاشیه‌رانده‌شدن آن‌ها شده است، اما عدم موفقیت شهردار تأثیرات قابل‌توجهی نیز بر آینده ایشان خواهد داشت.

باید دید این امتیاز در کارنامه چه کسی ثبت خواهد شد و سهم شهروندان از آن چقدر خواهد بود.

باید گفت؛ در هرحال و مسلماً به‌جز دو روحانی که در دو سر دو طیف عمده سیاسی در کاشان ایستاده‌اند، در آینده عرصه سیاسی کاشان، بازیگران این صحنه تغییرات عمده خواهند کرد.

کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.