کاسبان سیاسی

مرجان شیخ‌الاسلام آل‌آقاکاشان فردا – مرجان شیخ‌الاسلام نام زنی است که این روزها خیلی‌ها را شوکه کرده است. باورتان می‌شود؟! این زن جوان یکی از متهمان اصلی در «بزرگ‌ترین اختلاس» ایران است.

اما آن‌چه باعث شوکه‌شدن بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی ایران شده، زن‌بودن شیخ الاسلام نیست، بلکه فریبی است که به دو جناح سیاسی کشور داده است.

او در انتخابات مجلس ششم (۱۳۷۸) در پوستر تبلیغاتی‌اش خود را اصلاح‌طلب می‌نامد و در مجلس هشتم (۱۳۸۶) ادعا کرد که تاکنون سیاسی نبوده و نسبتی با اصلاح طلبان ندارد، و با عنوان اصول‌گرا کاندیدا شده در لیستی در کنار بزرگان اصول‌گرا مانند حداد عادل، کوچک‌زاده و باهنر قرار می‌گیرد.

این زن جوان، در دوران خاتمی خود را اصلاح‌طلب نشان داده، و با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد به سمت اصول‌گرایان چرخیده و همزمان توانسته در شرکت‌های نفتی هم وارد شود و طرف عقد قراردادها قرار گیرد و امروز نیز کاشف به عمل آمده که او همسر مهدی خلجی از مجریان و تحلیل‌گران رسانه‌های ضدانقلاب است.

یکبار دیگر جمله بالا را با دقت بیشتری مرور کنیم: «در دوران خاتمی خود را اصلاح‌طلب نشان داده و با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد به سمت اصول‌گرایان چرخیده است».

چرخش شیخ‌الاسلام این‌قدر هم که برخی گمان می‌کنند عجیب نیست. با کمی دقت در همین فضای کنونی کشور و حتی شهرستان کاشان می‌توان شخصیت‌هایی را پیدا کرد که در دوران ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی، خود را اصلاح‌طلب دو آتشه جلوه داده‌اند و سمت گرفته‌اند.

در سال ۱۳۸۴ از مدیران ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی بوده‌اند، اما پس از پیروزی احمدی‌نژاد، او را فرشته راه نجات و بهترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران خوانده و از خاتمی و هاشمی تبری جسته‌اند و با کنار رفتن احمدی‌نژاد از کرسی قدرت، حالا به راحتی از مواضع او و حلقه پیرامونیاش اعلام برائت می‌کنند و چنان درباره او سخن می‌گویند که اگر کسی با تاریخ سیاسی چند سال اخیر ایران آشنا نباشد، گمان می‌کند احمدی‌نژاد پس از ریاست‌جمهوری، این مواضع را گرفته و پس از پایان ریاست‌جمهوری‌اش با مشایی و بقایی رفاقت کرده است.

واقعیت این است که عده‌ای در فضای سیاسی ایران به دنبال کاسبی هستند. یک روز عاشق خاتمی می‌شوند و اگر پایش بیفتد، در کوی دانشگاه هم متحصن می‌شوند، و فردا که باد از سمت دیگری بوزد، از خاتمی اعلام برائت می‌کنند و به سمت احمدی‌نژاد می‌دوند، و در این دویدن از همه تندروهای پایداری پیشی می‌گیرند و وقتی که جهت باد تغییر می‌کند از احمدی‌نژاد هم برائت می‌جویند و عاشق فرد دیگری می‌شوند.

اینها به دنبال کاسبی خودشان هستند؛ «پست یا پول» و یا «پست و پول» برایشان مهم است. مرجان شیخ‌الاسلام هم یکی از همین آدم‌هاست.

یک روز اصلاح‌طلب می‌شود تا نماینده مجلس شود؛ تیرش به سنگ می‌خورد. اصول‌گرا می‌شود. نمی‌تواند وارد مجلس شود، بساط کاسبی را در جای دیگر علم می‌کند؛ البته شاید اگر او نماینده مجلس شده‌بود چون رفتارهای سیاسی‌اش بیشتر به چشم می‌آمد، با احتیاط بیشتری تغییر جهت می‌داد و ما این‌قدر راحت به شخصیت او پی نمی‌بردیم.

مشکات آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.