اختلاف مسئولین کاشان تندیس امیرکبیر را آواره خیابان کرد

تندیس امیرکبیر نصب‌شده در چهاراه سلمانکاشان فردا –  داستان نصب تندیس امیرکبیر در کاشان داستانی است پر آب چشم! در سال ۷۲ قرار شده‌بود مجسمه امیرکبیر در میدانی که ابتدای خیابان امیرکبیر واقع‌شده و مشهور به فلکه فین بود، نصب شود.

به گزارش کاشان نیوز، وقتی جایگاه نصب آماده‌ شده‌بود، سید مهدی یثربی امام جمعه سابق کاشان،  در یک حرکت بدون برنامه‌ریزی قبلی با حضور تنی چند از مردم نوحه‌خوان و سینه‌زنان پرچمی را که گفته می‌شد از کربلا آورده‌اند در میدان نصب‌کرده و نام میدان را «امام حسین» انتخاب کردند.

تندیس امیرکبیر سال ۱۳۵۶ به سفارش انجمن مفاخر ملی ایران توسط هنرمند فقید ابوالحسن صدیقی که آن زمان در ایتالیا سکونت داشت ساخته شد و پس از آن با پیروزی انقلاب اسلامی، انتقال آن به ایران به تاخیر افتاد.

پس از درگذشت صدیقی، موضوع تندیس به کلی فراموش شد. در اردیبهشت‌ماه ۸۸ و در هنگام برپایی نکوداشت ابوالحسن‌خان صدیقی، یک سری اسناد به دست آمد که شهرداری تهران را از وجود چنین اثری با خبر کرد و سرانجام پس از کشف محل، فرزند ریخته‌گری که مجسمه در کارگاه وی ساخته شده‌بود؛ مبلغی مطالبه کرد و بعد از پرداخت آن؛ این اثر پس از طی مراحل قانونی در سال ۸۹ وارد کشور شد.

ارتفاع این مجسمه که به صورت پیکر ایستاده و از جنس برنز، ریخته‌گری شده؛ ۳ متر و ۱۰ سانت به وزن ۴۵۰ کیلوگرم است، و مهرماه ۱۳۸۹ در پارک ملت تهران نصب گردید.

نوشته پایه تندیس امیرکبیرچند روز قبل و باز بدون مقدمه خبری منتشرشد که بر اساس خبر و نوشته‌ای که بر روی پایه مجسمه نصب‌شده، گفته شد که نسخه دوم مجسمه به کاشان منتقل‌شده و مراسم نصب و رونمایی از آن نیز ۲۹ اسفند در مجاورت باغ فین اعلام شد.

اما امروز اختلافات بین مسئولین کاشان باعث شد، تندیس هم به سرنوشت خود امیر دچار شده و آواره خیابان، و در محلی کاملاً غیرمرتبط نصب شود.

گفته می‌شود اداره میراث فرهنگی کاشان با نصب مجسمه در حاشیه باغ جهانی فین و یا حتی داخل باغ و در جنب حمام قتلگاه امیر نیز موافق بوده و به‌قرار شنیده‌ها هنوز هم مخالفتی ندارد.

در نهایت تندیس امیرکبیر بدون حضور فرماندار، بالاترین نماینده دولت در کاشان در مکانی غیر مرتبط نصب شد و طبق معمول کسی هم توضیحی ارائه نکرد که چرا این اتفاق افتاده و علی رغم توضیحات نوشته‌شده در پایه مجسمه چگونه شد که جای تندیس امیر کبیر تغییر کرد!

با این همه هنوز اتفاقی غیر قابل‌برگشت نیفتاده و لازم است نماد و مجسمه باغ فین به محل اصلی خود برگردد.

عکس: از علی خالویی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.