مرمت تزئینات نقاشی تیمچه و سرای بخشی کاشان

مرمت تیمچه و سرای بخشی در بازار کاشانکاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از مرمت تزئینات نقاشی تیمچه و سرای بخشی بازار کاشان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی این اداره مهران سرمدیان  اعلام کرد: تزئینات و نقاشی‌های مجموعه تیمچه و سرای بخشی که از بناهای مسقف راسته بازار کاشان است از سوی مرتضی شبانی و امیر حسین پرنیان مرمت‌گران این اداره مرمت گردید.

سرمدیان تصریح کرد: کاربری این بنا که دارای 1600 مترمربع، و شامل فضاهای باز و بسته از قبیل تیمچه، سرا و یک هشتی که توسط آن به مجموعه بازار کاشان متصل می‌شود، غالبا برای امور معاملات فرش در دوره قاجار بوده است.

وی افزود: این مجموعه تاریخی که از بناهای تاریخی ارزش‌مند کاشان است، علاوه بر هندسه و نظم دقیق معماری که زیبایی بنا را دوچندان کرده، دارای تزئینات کم‌نظیری شامل یزدی‌بندی در گنبد و تزئینات معقلی در جداره و طاق‌ها و نقاشی روی اسپرها و داخل یزدی‌بندی‌ها است.

مرتضی شبانی مرمت‌گر رسمی این اداره که مسئولیت اجرای این پروژه را به عهده دارد نیز گفته که تزئینات نقاشی این بنا در جایگاه خود از نظر تکنیک و اجرا نسبت به دیگر آثار تزئینی وابسته به معماری دوره قاجار در کاشان نفیس و منحصر به فرد است، و شیوه بوم‌سازی سطح کار این نقاشی‌ها که در نمونه‌های دیگر تزئنات نقاشی دیواری قاجار در کاشان کمتر یافت می‌شود بیان‌گر خلاقیت و توان‌مندی هنرمندی است که مسئولیت اجرای تزئینات نقاشی بنا را به عهده داشته است.

شبانی افزود: به طور کلی تزئینات نقاشی این بنا شامل خط‌کشی، انواع متنوعی از حاشیه‌سازی، ترنج‌های قرینه منقوش به مناظر لاجوردی، تخته‌پنج‌های نقاشی‌شده و انواع متنوعی از پاباریک‌های مزین به نقوش خطایی به همراه 4 فرشته بزرگ در دو اسپر ورودی و خروجی بنا به صورت قرینه است که عمدتا با رنگ‌های لاجوردی اُخری، اجرا شده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که روند مرمتی در چنین اثری تخصص ویژه‌ی خود را می‌طلبد و نمی‌توان شتاب‌زدگی در آن اعمال داشت گفت: عملیات مرمتی این پروزه در حال حاضر شامل تثبیت با پریمال 5 درصد و موزون‌سازی رنگ‌ها به همراه استحکام‌بخشی به‌صورت مداوم در حال انجام است و با توجه به وسعت کار، بخش اعظمی از آن به پایان رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.