آیا نهضت اصلاحی پذیرش خطا در کاشان شکل می‌گیرد

کاشان فردا _ کانال کاشان، با انتشار عکسی از اسحاق مشکینی، نخستین رئیس اداره آموزش و پرورش در کاشان بعد از انقلاب، پرسیده آیا وی از رفتار حذفی و خشن ابتدای انقلاب خود پشیمان است یا نه؟

این کانال نوشته: «در این ایام عید که برخی به رسم سنت به دیدار بزرگان تشریف می‌برند، و در این بین به دیدار جناب آقای مشکینی هم می‌روند، از جنابشان سوال بفرمایند آیا از آن همه سخت‌گیری و تنگ‌گرفتن بر فرهنگیان و با محافظ مسلح قطار فشنگ بر دوش، بر صندلی ریاست نشستن ذره‌ای پشیمان هستند یا نه؟

این‌که هنوز برخی همکاران فرهنگی با تلخ‌کامی و دلی پرخون از آن دوران صحبت می‌کنند آیا احتمالا به ذهن‌ِشان خطور کرده یک عذرخواهی ساده بکنند یا نه؟»

اسحاق مشکینی رهبر مبارزات انقلابی مردم کاشان بر علیه رژیم سابق بود و به همین دلیل بارها به زندان افتاد و تحمل شکنجه کرد. بعد انقلاب رئیس اداره آموزش و پرورش کاشان شد و در دوره کوتاهی چند نیروی رسمی این اداره را به اتهام عدم همراهی با انقلاب، یا سنگ‌اندازی در مسیر انقلاب، توبیخ و تنبیه و حتی اخراج کرد.

خیلی از مدیران از این دست، بعدها متوجه شدند رفتارشان خارج از ضوابط قانونی و متاثر از شرایط انقلابی روزهای نخستین بوده است، و بعدها از برخی از رفتارهای انقلابی‌زده خود اعلام برائت کردند.

نمونه مشخص عماد باقی است که از کتاب «در شناخت حزب قاعدون زمان» خود بارها اعلام برائت کرده است. یا مرحوم موسوی اردبیلی در روزهای پایانی عمر خود در جمله تکان‌دهنده‌ای گفت: به خاطر همه کارهایی که باید انجام می‌دادم و انجام ندادم، و به خاطر همه کارهایی که نباید انجام می‌دادم و انجام دادم از همه حلالیت می‌طلبم.

آقای مشکینی علاوه بر سوابق انقلابی موثر و کم‌نظیر، سوابق دفاع مقدسی زیادی هم دارد و حتی یک فرزند او در دفاع مقدس به شهادت رسیده است.

با همه این‌ها معصوم و مبری از نقد نیست، و پذیرش خطا از طرف او می‌تواند تابوی مقاومت در برابر پذیرش خطا را در کاشان بشکند و به نهضت اصلاحی موثری منجر شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.