ارشاد باید از مجوز صادره صیانت و از هنرمندان حمایت کند

دیدار نوروزی فرماندار با تنی چند از اهالی تئاتر کاشانکاشان فردا – فرماندار کاشان همزمان با روز جهانی هنرهای نمایشی با تنی چند از اهالی تئاتر کاشان دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری، در این نشست که هفتم فروردین‌ماه و با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان، اعضا شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و تنی چند از مسوولان گروه‌های تئاتر کاشان برگزار شد، علی‌اکبر مرتضایی پس از شنیدن نظرات حاضرین در نشست، تئاتر را یک ضرورت برای جامعه امروز دانست و افزود: برای برون‌رفت از گرفتاری‌های غیر اقتصادی موجود، راهی مطمئن‌تر از ارتقاء فرهنگ جامعه نیست و هنرهای نمایشی از توانمندی‌های منحصر به فردی در این زمینه برخوردار است.

مرتضایی با تاکید برتلاش برای تبیین فلسفه هنر تئاتر افزود: افزایش کیفیت آثار نمایشی و تولید آثار فاخر که ضمن حفظ ارزش‌های اسلامی منعکس‌کننده مباحث تاریخی، مذهبی و فرهنگی شهر و کشور عزیزمان ایران باشد می‌بایست در دستور کار دستگاه‌های متولی قرارگیرد و از طرفی از تولید آثاری که بتواند با مخاطب عام ارتباط موثر برقرار کند و منجر به افزایش امید و نشاط اجتماعی شود نیز نمی‌بایست مغفول بماند.

وی عدم معرفی شایسته، در کنار ضعف در آموزش را دو مانع پیشرفت این هنر در شهرستان برشمرد و گفت: برگزاری نشست‌های مستمر و فراهم‌آوردن فضای گفت‌وگو با سلایق مختلف، راه‌حل مناسبی است که با ایجاد شناخت و ترمیم ذهنیت‌ها، از مشکلات پیش روی هنرمندان خواهد کاست.

مرتضایی یادآور شد: متولیان امر باید بسیار حساب‌شده عمل کنند و همه جوانب را قبل از اقدام بسنجند. نمی‌بایست راه این جوی باریک قطع شود. مسولین دستگاه‌های متولی فرهنگ و هنر باید از سطحی از توان مدیریتی و قدرت تعامل برخوردار باشند که تمام مسایل مرتبط را راسا رفع و رجوع کنند و با ضعف احتمالی در عملکرد منجر به تحمیل هزینه برای دیگران نشوند.

فرماندار کاشان با تاکید بر صدور مجوزها، طبق ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی،اذعان داشت: همان‌طور که در صدور مجوزها دستگاه متولی باید دقت نظر داشته باشد و شرایط زمانی و مکانی را لحاظ کند، می‌بایست از مجوز صادره صیانت و از هنرمندان حمایت کند.

وی درادامه گفت: این‌که مطرح می‌شود اثری که امروز ادامه اجرای آن با مشکل مواجه شده است در زمان ارزشیابی، متن ارائه نکرده و یا اجرا با بازبینی تفاوت محتوا دارد و سندی نیز دراین خصوص برای تطبیق وجود ندارد، اصلا قابل پذیرش نیست. ضمن تداوم نظارت‌ها حین اجرای نمایش، می‌بایست به‌گونه‌ای این روند مستندسازی و مجوز، متقن صادر شود که مرجع صدور، همواره امکان دفاع از آن را داشته باشد.

پیگیری برای تامین و تجهیز مکان مناسب برای استقرار گروه‌های نمایشی، برگزاری نشست‌های گفت‌وگو و تضارب آرا، مقدمات تدوین کتاب «نیم قرن تئاتر کاشان»، تشکیل ستاد برگزاری جشنواره تئاتر مهر به عنوان تنها رویداد ملی این حوزه، ارائه راه‌کارهای افزایش بودجه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقویت جایگاه شورای ارزش‌یابی و نظارت بر نمایش شهرستان و فراهم‌آوردن امکان حضور نمایندگان رشته‌های هنری در شورای فرهنگ عمومی از مطالبات مطرح‌شده در این نشست بود که قرارشد از سوی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کاشان پیگیری و ظرف یک هفته گزارش آن به فرمانداری ارائه شود.

جمعی از هنرمندان تئاتر کاشان در اعتراض به لغو مجوز برگزاری کنسرت بابک جهانبخش و یک نمایش طنز، از حضور در این نشست خودداری کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.