آثار تاریخی ثبت ملی آران و بیدگل به 139 مورد رسید

خانه‌باغ شاکر در آران و بیدگلکاشان فردا – فرماندار آران و بیدگل با اشاره به رتبه سوم این شهرستان از نظر تعداد اثرهای تاریخی شناسایی شده و ثبتی در استان اصفهان گفت: 139 بنا و محوطه تاریخی تا کنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اسماعیل بایبوردی پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از خانه‌باغ شاکر آران و بیدگل به ایرنا اعلام کرد: از این تعداد 131 بنای ثبتی و هشت محوطه و مجموعه تاریخی باستانی است.

بایبوردی افزود: بیش از 30 محوطه تاریخی و باستانی در آران و بیدگل شناسایی شده که نیازمند مطالعات دقیق باستان‌شناسی است. از جمله محوطه تاریخی وکیل که سال‌های گذشته مورد کاوش قرار گرفت.

وی اضافه‌کرد: محوطه تاریخی فیض‌آباد، شهر زیرزمینی نوش‌آباد (اویی) و شهر زیرزمینی سفیدشهر (طسمیجان) از سوی گروه‌های باستان‌شناسی در یک سال گذشته مورد کاوش قرار گرفت.

به گفته فرماندار آران و بیدگل، از مجموع 400 بنای ارزشمند این شهرستان؛ 131 اثر ثبت شده که 22 اثر شامل بناهای مذهبی از جمله مسجد و حسینیه، و 35 اثر هم مربوط به خانه‌های تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی است.

18 آوریل (29 فروردین) به پیشنهاد ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها) از سوی یونسکو، با عنوان روز بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی نام‌گذاری شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.