استاد امیرحسین افسری کاشانی دار فانی را وداع گفت

سید امیرحسین افسری کاشانی استاد بافندگی و طراحی فرش کاشانکاشان فردا – استاد سید امیرحسین افسری، طراح، نقاش و استاد مسلم بافندگی فرش کاشان و از سِلک خاندان اصیل و هنرمند افسری بعد از طی دوران بیماری، صبح شنبه ۳۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در 83 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش کانال تلگرام کاشان آنلاین، وی برادر کوچک روان‌شاد استاد سید محمد افسری، هنرمند نامور و چیره‌دست طراحی فرش کاشان بود. استاد محمد افسری با 65 سال تجربه و مهارت در زمینه طراحی کلاسیک و مینیاتور، نقاشی روی بوم و تهیه انواع نقشه‌های شکارگاه، ایلیاتی، لچک ترنج و … که شهرت هنری‌اش در طراحی نقشه فرش از مرزهای ایران نیز فراتر رفته‌است، سال 77 درگذشت.

کانال حوزه فرهنگی کاشان در مطلبی به قلم عباس حلواچی در مورد آن مرحوم نوشت: استاد «سید امیرحسین افسری» طراح، نقاش و استاد بافندگی فرش کاشان در سال 1314 در محله سرپُلّه کاشان در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. او کوچک‌ترین فرزند پسر خانواده بود و از همان اون کودکی تحت تاثیر آثار مادرش فرخ‌لقا و برادرانش که همگی در رشته فرش و طراحی آن فعالیت می‌کردند، بافندگی و طراحی فرش را آغاز کرد.

امیرحسین با آن‌که بر خلاف برادرش سید محمد افسری از آموزش اساتید بزرگ بهره‌ای نبرد و نزد هیچ استادی آموزش ندید، اما با تکیه بر ذکاوت هنری خود، به عالی‌ترین درجات هنری و فنی این رشته دست یافت.

او در نوجوانی به قدری در قلم‌زنی برای فرش مهارت داشت که افراد متخصص هم نمی‌توانستند تفاوتی میان قلم او و میرزا نصراله نقاش‌زاده بیابند.

این هنرمند در مسائل تکنیکی بافت مهارت کامل داشت، تا جایی که در سال‌های 1342 و 1343 از طرف وزیر صنایع وقت، استاد مسلم قالی‌بافی کشور شناخته، و پروژه بازبافی فرش پازیریک از جانب دولت وقت به او سپرده شد. از نمونه فرش‌های بافته‌شده او با نقش پازیریک به عنوان هدیه به سران کشورهای مختلف هدیه داده می‌شد. نمونه آثار تابلوفرش‌های او با مضامین فردوسی و ابوعلی سینا در موزه‌های ابوعلی سینا و توس نگه‌داری می‌شود.

او در مینیاتور قلمی توانا و صاحب سبک داشت. نمونه کارهای طراحی فرش او تا جایی مورد قرار گرفت که به انحاء مختلف تقلید و بازبافی شده است. (نقشه کله‌اسبی رایج در بیرجند و مناطق دیگر، نفوذ قلم او را در میان تولیدکنندگان فرش ایران نشان می‌دهد)

افسری در رنگ‌بندی آثارش دارای سبکی متمایز، نو و منحصر به‌فرد است که در تاریخ فرشبافی ایران بی‌سابقه است. روش‌های نوینی در رنگ‌آمیزی پشم برای فرش، که ویژه بازبافی آثار موزه‌ای‌ست و کهنه‌نما نامیده می‌شود.

این استاد سنتی نقش و فرش در صنایع نوین هم به عنوان مشاور طراحی صنایع فرش راوند (نخستین کارخانجات فرش ماشینی خاورمیانه) فعالیت داشت. همچنین در طراحی پارچه دارای آثار متعدد و صاحب‌قلم بود.

استاد عضو هئیت علمی گروه فرش دانشکده معماری و هنر بوده و در گرایش طراحی فرش در دانشگاه کاشان تدریس می‌کرد.

حیرت‌انگیزترین آثار او اتودهای فراوانی برای فرش‌های دستباف است که ترکیبی از نگاره‌های هخامنشی و سبک سنتی کاشان را نشان می‌دهد. این آثار سرشار از تخیل و عناصر سوررئال هستند که در ترکیب‌های جدید و غافل‌گیرکننده ارائه شده‌اند.

فضاسازی این آثار به گونه‌ای است که گویی سبک قاجاریه در فرش کاشان یکسره و بدون توجه به آموزه‌های مکتب صفویه با آثار ساسانی و هخامنشی پیوند خورده است.

تنها شاگردی که یارای پی‌گیری و اجرای طرح‌هایی هم‌پایه استاد داشت، تنها پسرش مرحوم مهندس سید امیرمسعود افسری معمار و مدرس دانشگاه بود که در سال 1382 در اثر سانحه رانندگی جان سپرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.