بیش از ۱۰۰میلیون تومان هزینه پاکسازی یادگارنوشته‌ها

یادگاری‌نویسی بر دیواره آجری ۳۳ پل اصفهانکاشان فردا – مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان از اولویت این اداره‌کل در سامان‌بخشی بناهای تاریخی استان به‌ویژه پاک‌سازی آن‌ها از یادگارنوشته‌ها خبر داد.

فریدون اللهیاری سه‌شنبه به ایرنا گفت: بسیاری از آثار تاریخی اصفهان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و با یادگاری‌نویسی بر روی آثار تاریخی برخورد جدی و قانونی می‌شود.

اللهیاری افزود: در این راستا به‌تازگی عملیات به‌سازی و سامان‌بخشی ۳۳ پل اصفهان از خطوط رنگی و یادگارنویسی‌ها آغاز شده، و این فرایند در 2 مرحله و در ۴ ماه اجرا می‌شود که فاز نخست شامل سامان‌بخشی آجرها، سنگ‌فرش‌ها و بندکشی‌های آسیب دیده است.

وی مرحله دوم را شامل پاک‌سازی بدنه پل از خطوطی که توسط برخی افراد ناآگاه کشیده شده است ذکر کرد و گفت: برای این منظور اعتباری بیش از یک‌صد میلیون تومان تخصیص یافته است.

اللهیاری یادآور شد: بنا بر شرایط تخصیص اعتبارات، به نوبت باقی آثار تاریخی اصفهان مورد مرمت و سامان‌دهی قرار می‌گیرد.

طبق ماده 558 قانون مجازات اسلامی؛ هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خسارت وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک تا 10 سال محکوم می‌شود.

استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یک‌هزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.