کاشان فقط ۱۵ سال دیگر آب شیرین دارد

آب شیرین در کاشان تا ۱۵ سال دیگر تمام می‌شودکاشان فردا ـ «فقط تا ۱۵ الی ۲۰ سال آینده، کاشان آب شیرین خواهد داشت.» این جمله را احمد منتظر، رئیس پیشین امور آب و فاضلاب روستایی کاشان می‌گوید.

سال‌هاست که از رسانه‌ها می‌شنویم و می‌خوانیم که جهان با بحران کم‌آبی روبه‌روست.

بیش از یک میلیارد نفر در جهان دسترسی به آب پاکیزه ندارند و ۲/۷ میلیارد نفر دیگر نیز دست‌کم یک ماه در سال دچار کمبود آب هستند.

در سال‌های اخیر به دلیل مصرف بی‌رویه منابع آب در کنار تغییرات اقلیمی، شهرها و کشورهای مختلف با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.

بحران کمی و کیفی آب و روند روبه‌رشد آن در منطقه گرم و خشک و کویری کاشان فراتر از یک تهدید، بلکه فاجعه‌ای است که نه‌تنها رشد جمعیتی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را محدود می‌کند، بلکه حفظ وضعیت موجود را نیز با مشکلات بنیادی مواجه می‌سازد.

هم‌اکنون به استناد مدارک علمی دقیق، سرعت پیشروی آب‌های شور به سمت آب‌های شیرین، افت سطح آب‌های زیرزمینی، شورشدن منابع آب، نشست زمین و بیلان منفی سفره و کمبود سالیانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در منطقه، فراتر از آن است که تنها و تنها با مدیریت تقاضا بتوان بر آن‌ها فائق آمد. وسعت و عمق مسئله، همت و ازخودگذشتگی همگان را می‌طلبد.

سخن احمد منتظر، بیش‌ازپیش این نگرانی را ایجاد می‌کند که نسل‌های آینده با بحران کمبود آب شیرین مواجه خواهند بود.
او با اشاره به این‌که بیش از ۹۰درصد مصرف آب در کاشان برای بخش کشاورزی است، می‌گوید: تنها ۴ درصد از حجم آب برای مصارف خانگی و آشامیدن استفاده می‌شود و حدود ۹۶ درصد آن سهم بخش کشاورزی است.

رئیس پیشین امور آب و فضلاب روستایی کاشان، در جمع جمعی از جوانان و فعالان اجتماعی این شهرستان از کیفیت آب موجود به‌عنوان یکی از نگرانی‌های متولیان تأمین آب شهرستان کاشان یاد کرده و می‌گوید: آن‌چه امروز بیش از هر چیز دیگری باعث نگرانی متولیان تأمین آب است، بحث کیفیت آب موجود و همچنین حفاری بی‌رویه چاه‌های آب در منطقه است.

وی معتقد است: شوری خاک و شرایط خشک منطقه کاشان و حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق منابع آب شیرین را در معرض شورشدن قرار داده است و پیش از بحرانی‌شدن شرایط، لازم است تدبیری اندیشیده شود.

منتظر با تأکید بر حفاری‌های غیرمجاز برای دسترسی به آب کشاورزی، می‌گوید: گرچه اخیراً اداره جهاد کشاورزی کنترل‌های حجمی برای استفاده از آب کشاورزی اعمال کرده است، اما باز هم حفر و برداشت از چاه‌ها به‌صورت غیرمجاز ادامه دارد.

او می‌گوید: سیل و بارندگی در تأمین آب سفره‌های زیرزمینی کاشان تأثیر چندانی ندارد، چراکه با نخستین بارندگی چشمه‌ها و قنوات پر از آب می‌شوند و با کمبود باران دوباره خالی می‌شوند. کافی‌ست دو سال بارندگی نداشته باشیم، تا این چشمه‌ها و قنوات کاملاً خشک شوند.

وی ضمن اظهار تأسف از این‌که صنعتی و مکانیزه‌کردن کشاورزی در کاشان اتفاق نمی‌افتد، می‌گوید: دلیل این امر بالابودن TDS آب بوده و برای کشاورزان، انجام این کار به لحاظ هزینه نمی‌صرفد.

منتظر معتقد است: آمار و شاخص‌های مرتبط با آب در شهرستان بسیار نگران‌کننده است. بارندگی، کم و تبخیر بسیار بالاست. علاوه بر آن، هجوم آب‌های شور به‌طرف آب‌های شیرین و اندک این منطقه، تهدیدی است که خاص دشت کویری کاشان است و این امر به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب است.

وی ضمن تأکید بر این‌که فقط تا ۱۵ الی ۲۰ سال آینده، کاشان آب شیرین خواهد داشت، می‌گوید: بعد از اتمام حجم آب‌های شیرین در منطقه، فقط به آب‌های شور دسترسی خواهیم داشت که برای تصفیه و شیرین‌کردن آن با هزینه بسیاری روبه‌رو خواهیم شد.

منتظر راهکار معضل کم‌آبی در کاشان را برخورد قانونی با حفر و بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز و بستن این‌گونه چاه‌ها دانسته و می گوید: امید است کشاورزان و اهالی منطقه کاشان برای حل این موضوع همکاری کنند، چراکه پیش‌ از این، شاهد برخوردهای مناسبی از سوی آن‌ها نبوده‌ایم.

گزارش از حوریه شیوا – مشکات آنلاین

از این نویسنده:
+ غروب نیمه شعبان، گذر از میان شلوغی‌های بی معنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.