بازکردن مسیر آمبولانس، بازکردن مسیر زندگی

راه ندادن به آمبولانسکاشان فردا ـ واکنش شما هنگام شنیدن آژیر آمبولانس چیست؟ و چه اقداماتی در آن هنگام انجام می‌دهید!

وقتی کسی در حادثه‌ای گرفتار شده و تند‌تند ثانیه‌ها را برای رسیدن گروه امدادی می‌شمارد، عده‌ای بی‌خبر از همه‌جا یا به صدای آژیر آمبولانس توجهی نمی‌کنند، یا صدای موسیقی ماشین یا گوشی‌ِشان آن‌قدر بلند است که اگر هم بخواهند باز هم چیزی نمی‌شنوند.

متاسفانه بارها خیلی از ما شاهد و ناظر بوده‌ایم که بعضی از رانندگان، بی‌توجه به راه خود ادامه می‌دهند و انگار نه انگار که این صدا می‌تواند صدای مرگ و زندگی یکی از اعضای جامعه‌ای باشد که در آن زندگی می‌کنیم!

اصولا آمبولانس‌هایی که با صدای آژیر در حال حرکت هستند، یا به سوی محل حادثه می‌روند و یا در حال انتقال مصدومی به بیمارستانی هستند که شاید حتی چند ثانیه زودتر رسیدن، باعث نجات جان او شود.

بعضی راننده‌ها با سوء‌استفاده از آمبولانس، خود را به پشت آن رسانیده و با سرعت از مسیری که توسط آن‌ها باز می‌شود استفاده می‌کنند، یا در مسیرهای دو طرفه بدون توجه به صدای آژیر و حتی صدای هشدار راننده برای متوقف ساختن راننده مقابل، راه را برای عبور آن باز نمی‌کنند بلکه خود به گونه‌ای، مانعی برای آن می‌شوند.

یک لحظه فکر کنیم شاید ما مصدوم این آمبولانسی هستیم که در حال آژیرکشیدن و پیداکردن راه است تا مصدوم خود (یعنی ما) را سریع‌تر به بیمارستان برساند. از بقیه راننده‌ها چه توقعی داریم؟ همان را که برای خودمان دوست داریم، برای دیگران هم دوست داشته باشیم.

بی‌توجهی به این اصول و قواعد زندگی اجتماعی، هم زیر پا گذاشتن اخلاق است، هم از نظر شرعی و عرفی عمل ناشایستی است که جان و مال انسان‌های دیگر را به بازی می‌گیرد و در اغلب موارد جبران‌ناپذیر است.

بیاییم هر کس به سهم خود احترام به حقوق دیگران را رعایت کنید.

فرهاد بابائی
روابط عمومی مرکز اورژانس کاشان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.