نوبرانه زردآلو و قیسی در کاشان به دست آمد

نوبرانه زردآلو و قیسی در کاشانکاشان فردا – برداشت نوبرانه زردآلو و قیسی طلایی رنگ از 500 هکتار باغ‌های شهرستان کاشان آغاز شد.

به گزارش صداوسیما؛ عباس معینی‌فر کارشناس جهاد کشاورزی کاشان میانگین برداشت این محصول را در هر هکتار حدود هشت تا 10 تن بیان و پیش‌بینی کرد امسال حدود چهار هزار تن زردآلو و قیسی از باغ‌های این شهرستان برداشت شود.

زردآلو منبع عالی «بتاکاروتن» است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و به سلامتی چشم‌ها، پوست، مو، دهان و … کمک می‌کند؛ و به بدن برای مبارزه با عفونت‌ها یاری می‌رساند. این میوه به صورت خشک‌شده، کمپوت و تازه مصرف می‌شود.

هسته زردآلو که یک پوسته سخت دارد و تلخ است، داری آمیگدالین است که اگر در مقادیر زیاد مصرف شود سمی است. بیش از ۱ یا ۲ عدد از این هسته‌ها را در طی روز مصرف نکنید؛ زیرا مشکلات معده ایجاد می‌کند و مصرف مقادیر بسیار زیاد آن حتی کشنده است.

ایران با تولید سالانه بیش از ۴۵۰ هزار تن زردآلو جزء کشورهای اصلی تولیدکننده این محصول است.

قِیسی نوعی از زردآلو است که بسیار شیرین و مطبوع است و در بیشتر نقاط ایران یافت می‌شود. همچنین برگه زردآلوی خشک‌شده را نیز قیسی می‌نامند و به آن «برگه» نیز گفته می‌شود.

قیسی سرشار از ویتامین‌های A ،B ،C، و مس است و برای درمان بیماری سیروز و بیماری‌های کبدی بسیار موثر است. هسته این محصول نیز مثل زردآلو پوستی سخت دارد، اما شیرین است. قیسی یکی از سوغاتی‌های شاهرود است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.