جمهوری مداحان

عبدالرضا مدرس‌زاده استاد ادبیات دانشگاه آزاد کاشانکاشان فردا – در شب ولادت امام مجتبی (ع) مداحی در پخش زنده رسانه ملی به خلفای سه‌گانه صدر اسلام و عایشه همسر پیامبر دشنام‌ و تعبیرات زشت و زننده روا می‌دارد که تا اینجا البته به احضار مداح و اخراج رئیس شبکه و‌ مدیر پخش منجر شده‌است و با پیش آمدن شب‌های قدر موضوع دارد به آرامش برخاسته از فراموشی می‌رسد.

اما چند نکته هنوز شایان بررسی و طرح است:
۱- به فتوای همه‌مراجع عظام تقلید، و مقام معظم‌رهبری که قاعدتا اسلام‌شناس و تشخیص‌دهنده مصلحت اسلام و‌مسلمین هستند، اهانت به معتقدات و باورهای اهل‌سنت حرام است پس این استقلال رای برخی مداحان از کجا ناشی می‌شود و اگر قولشان به فتوایی مستند است صاحب فتوا کیست که حق کنارنهادن دیگر فتواها را دارد؟

۲- مدعی‌العموم با رگ‌های برآمده گفته است که چنین اهانت‌هایی جرم و قابل‌تعقیب است و چون اکنون در بسیاری مجالس این چنین دشنام‌هایی شنیده می‌شود، ایشان در مقام مدعی‌العموم بفرمایند تاکنون برای مقابله با این جرم مشهود چه کرده‌اند؟

۳- تاکید بر روضه‌های مکشوف و شاخ‌و‌برگ دادن به مقاتل و روضه‌ها به گونه‌ای که تقریبا هیچ محرمی بی‌روضه‌های تازه و دست‌ اول دنبال نمی‌شود، یکی از نشانه‌های ضعف مطالعه و کتاب‌نخواندن و صرفا تلاش برای گریانیدن مردم به هر شکل و قیمتی است که چنین فجایع و مشکلاتی را دامن می‌زند.

۴-رسانه ملی که در موارد دیگر هم حاضر است موج‌آفرینی کند، با دور دادن به برخی از مداحان، پسند عمومی مردم را از سخنرانی و بحث و تحلیل علمی و تاریخی به سمت نعره‌کشیدن و پا بر زمین کوبیدن سوق داده است که خروجی عمده آن را می‌توان در راکدماندن باورهای دینی مردم نشان داد.

۵- در این ده روز تقریبا هیچ سخنران و‌ منبری موجه به ویژه چهره‌های رسانه‌ای حاضر نشده‌است در این‌باره نه برای دلجویی از مسلمانان هم‌وطن اهل‌سنت که به‌نفع وحدت ملی و دفاع از فتوای مراجع موضع‌گیری کند. اینان بعضا می‌دانند که بایست سکوت پیشه‌کنند تا از چشم رسانه ملی و رئسای هیئت‌ها نیفتند چون باز هم محرم در راه است.

۶- از همه عوارض چنین رفتارهایی هم که بگذریم همین که بی‌بی‌سی خبیث ماجرا را پوشش می‌دهد و زخم کهنه را تازه می‌کند و اهل‌سنت را تحریک می‌کند کافی است دلسوزان و متعهدان دینی و ایران‌دوستان را به تفکر وادارد که چنین کارکردهایی هوشیاری و مراقبتی بیشتر طلب‌ می‌کند.

عبدالرضا مدرس‌زاده ـ کانال پژواک روشنگری

از این نویسنده:
+ فردوسی و خطبه‌های نماز جمعه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.