افطاری با طعم اتحاد کوهنوردان

افطاری گروه‌های کوهنوردی در شاهسواران کاشانکاشان فردا ـ  هرساله ۲۱ ماه رمضان زیارت شاهسواران مقصد همه کوهنوردان کاشانی است. امسال هم به رسم همیشه، بنده با گروه کوهنوردی یاران و با یک مینی‌بوس به سمت این زیارت‌گاه حرکت کردیم از جاده قمصر که وارد جاده قهرود شدیم، در حدود ۷ یا ۸ کیلومتری جاده در ارتفاع ۱۹۰۰ متری چشمه‌ای وجود دارد، در این چشمه از مینی‌بوس پیاده شده و در یک دره با شیب زیاد به سمت زیارت حرکت کردیم.

با حدود یک ساعت پیاده‌روی در ارتفاع ۲۲۰۰ متری به زیارت رسیدیم و به جمع صمیمی کوهنوردان کاشان از همه گروه‌ها پیوستیم.

بیشتر بخوانیم:
+ قلعه ترشک باقی‌مانده آثاری از ساسانیان در کاشان

آستان امامزاده شاهسواران (ع) در ارتفاع کوه‌های کرکس، در فاصله ۳ کیلومتری جاده قمصر ـ قهرود قرار دارد و مدفن امامزادگان شعیب، سلطان ادریس و سلطان موسی (ع) از فرزندان قاسم‌بن‌علی بن حسین بن زید بن امام سجاد (ع) است که به امامزاده شهسواران (ع) معروف هستند و در کنار ان یک سایت پدافندی هم ایجاد شده است.

۲۰ سال پیش این امام‌زاده، بقعه‌ای با مصالح سنگ و چوب بود که با همت هیئت امناء و خیرین و اداره اوقاف کاشان تخریب و بنای با عظمت کنونی به جای آن ساخته شده است.

این بنا ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد. در این بنا آهنی به کار برده نشده و به سبک قدیم تنها از مصالح آجر و گچ و سیمان استفاده شده است و دارای ۷۰ گنبد کوچک آجری است.

زیارت شاهسواران کاشانبقعه شهسوران خصوصیت دیگری هم دارد و آن اشراف بر دشت کاشان است. درست چند متر آن‌طرف‌تر از پله‌های امامزاده پرتگاهی وجود دارد که تا چشم کار می‌کند ادامه دارد. شما با یک دشت به پهنای آسمان مواجهید. ملکوتی‌شدن را در مقیاس زمینی درک خواهید کرد. روستاهای بسیاری زیر پای شما، بسان یک بسته کبریت حقیر و کوچک می‌شوند. با کمی دقت خود شهر کاشان هم از ان بالا قابل دیدن است.

از ویژگی‌های جالب امسال برنامه افطاری از سوی عزیزانی بود که موفق به ترکینگ دور قله «آناپورنا» شده بودند.

آناپورنا (به نپالی: अन्नपूर्णा) یا آناپورنا قله‌ای به ارتفاع ۸۰۹۱ متر در توده‌ کوه آناپورنا در رشته‌کوه هیمالیا در نپال است.

این قله که در مذهب هندو به «خدایگان حاصلخیزی و زراعت» منسوب است، بخشی از منطقهٔ حفاظت‌شده و پارک ملی با وسعت ۷۶۲۹ کیلومترمربع در کشور نپال است.

با توجه به میزان تلفات کوهنوردان صعودکننده به این قله که حدود ۳۴ درصد است، برخی این کوه را مرگ‌بارترین کوهستان برمی‌شمارند.

علی‌اکبر ارشدی ابیانه – کاشان نیوز

از این نویسنده:
+ ابن ملجم سوزان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.