دانشجوی دانشگاه کاشان موفق به طراحی زبان برنامه‌نویسی ایرانی شد

سید علی محمدیه مخترع نخستین زبان برنامه‌نویسی ایرانیکاشان فردا – «سید علی محمدیه» دانشجوی رشته ریاضیات دانشگاه کاشان موفق به طراحی نخستین زبان برنامه‌نویسی ایرانی شده است.

به گزارش دانشگاه کاشان، پروژه تحقیقاتی او که رتبه نخست جشنواره ریاست جمهوری (ایران ساخت) و جشنواره ملی شیخ بهایی را به خود اختصاص داد، موفق شد عنوان برترین کالای تولید ساخت داخل را در معاونت علمی ریاست جمهوری را هم از آن خود کند.

این مخترع جوان 18 ساله کشورمان که بیش از 7 سال است مشغول طراحی چنین زیرساختی است، با اشاره به برنامه‌ای که موفق به طراحی آن شده است، اظهار کرد: بدون شک یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های تکنولوژی در دنیا را می‌توان زبان‌ برنامه‌نویسی دانست، چرا که بدون آن‌ها ما قادر نخواهیم بود رایانه‌ها را برنامه‌ریزی کنیم.

سید علی محمدیه زاده 1379 با اشاره به این‌که در حال حاضر تمام سیستم و نرم‌افزار و سایت‌های موجود در داخل کشور مجبورند از زبان‌های برنامه‌نویسی غیرایرانی استفاده کنند، خاطر نشان کرد: اکنون این امکان وجود دارد تا با توسعه و معرفی این تکنولوژی، از این زبان برنامه‌نویسی کاملا ایرانی بهره ببرند.

محمدیه خاطرنشان ساخت: بخش عظیمی از زبان‌های برنامه‌نویسی موجود در دنیا، تفسیر می‌شوند و بخش کمتری از آن‌ها «کامپایلر» و توانایی ایجاد فایل اجرایی دارند که تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها به زبان‌های دیگر وابسته نیستند.

وی افزود: با توجه به ماهیت موضوع و حجم پروژه امکان ثبت اختراع و software patent بین‌المللی برای آن وجود دارد که از 4 سال پیش پی‌گیر ثبت آن شدیم.

این مخترع کشورمان ادامه داد: برای این زبان برنامه‌نویسی، یک هسته پردازشی در نظر گرفته شده است که نیازی به استفاده از زبان‌های جانبی دیگر حتی اسمبلی نداریم و می توان بصورت مستقیم و خودکفا اقدام به تولید نرم‌افزار با استفاده از زبان ماشین کد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.