ایران مقام نخست تولید گلاب جهان را دارد

برداشت گل محمد از باغات نوش‌آبادکاشان فردا – مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشورمان مقام نخست تولید گلاب جهان، مقام نخست تولید گل محمدی و رتبه چهارم تولید انسانس گل محمدی را دارد.

«حسین زینعلی» چهارشنبه در جریان بازدید از مجتمع تولید گلاب ایران گلاب، در منطقه نیاسر کاشان، افزود: اکنون ۹۰ درصد بازار گلاب جهان در اختیار ایران است. با آن‌که در تولید گل و گلاب مقام‌های خوبی داریم اما در تولید عطر ضعیف عمل کرده‌ایم.

زینعلی بیان این‌که جهان بین ۳ تا ۴ تن اسانس گل محمدی نیاز دارد گفت: اکثر این نیاز توسط کشور بلغارستان و ترکیه تأمین می‌شود و ایران فقط ۸ درصد این نیاز را تأمین می‌کند.

بیشتر بخوانیم:
+ کاشان رتبه نخست تولید گل محمدی در کشور
+ برند گلاب کاشان باید حفظ شود

وی افزود: پارسال با اقداماتی سطح زیر کشت گل محمدی در کشور پنج هزار هکتار افزایش یافت و بدین ترتیب از مرز ۲۴ هزار هکتار گذشت. اکنون در کل کشور گلاب تولید می‌شود و بیشترین سطح کشت به استان فارس اختصاص دارد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: بیشترین تولید گلاب متعلق به کاشان با متوسط چهار تن در هکتار است. این در حالی است که متوسط عملکرد در کشور تولید ۱.۸ تا ۲ تن در هکتار است.

زینعلی با بیان این‌که سه هزار و ۵۰۰ هکتار گل محمدی در کاشان وجود دارد، از تولید بذر اصلاح‌شده گل محمدی برای نخستین بار به نام «کاشان ۹۳» خبر داد که در کل کشور کشت می‌شود.

وی گفت: پارسال حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات گل، گلاب و اسانس گل محمدی انجام شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.