کشف غار شگفت در زیر بافت مسکونی برزک کاشان

کشف غار شگفت در زیر بافت مسکونی برزک کاشان1کاشان فردا – رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان از کشف اتفاقی غار طبیعی شگفت در زیر منزل مسکونی یکی از اهالی برزک کاشان خبر داد.

محمد مشهدی نوش‌آبادی اعلام کرد: تاکنون حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از این غار زیبا که دارای راه‌روها و فضاهای مختلف است شناسایی‌شده و دسترسی به فضاهای دیگر به‌واسطه وجود مسیرهای تنگ و باریک فعلاً میسر نیست.

مشهدی افزود: این غار دارای چهار مسیر مختلف به طول تقریبی 100 تا 150 متر است که عمدتاً به‌طرف کوه مَرِجنان برزک امتداد دارد.

وی تصریح کرد: از جمله فضاهای کشف‌شده چهار سالن است که هرکدام حدود چهار تا پنج‌ متر طول و عرض دارد و ارتفاع تقریبی یکی از این سالن‌ها به ۱۰ متر می‌رسد.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان با بیان این‌که در برخی از بخش‌های سطح غار آب نیز وجود دارد، افزود: ازجمله زیبایی‌های این غار وجود «غارسنگ‌»هایی در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع و چشم‌نواز به‌ویژه چکنده‌ها (استالاکتیت) و چکیده‌هایی (استالاگمیت) هستند که زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند.

کشف غار شگفت در زیر بافت مسکونی برزک کاشان1
مشهدی خاطرنشان کرد: در بازدید و بررسی جواد حسین‌زاده عضو هیئت‌علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان از غار طبیعی برزک مشخص شد که در این غار هیچ پدیده و آثار انسانی که حکایت از استفاده انسان از این غار در گذشته‌های دور باشد وجود ندارد و در نتیجه تمام عناصر موجود در آن طبیعی بوده و تاکنون هیچ انسانی به آن راه نیافته است.

وی در مورد نحوه کشف این غار طبیعی گفت: بنابر اظهارات رضا محلوجی از اهالی برزک در اسفند 96 در اثر نشت ناشی از ترکیدگی لوله آب در حیات منزل مسکونی وی، فرورفتگی ایجاد شده و کنکاش بیشتر باعث پدیدارشدن گودالی می‌شود که در عمق حدود هفت تا هشت متری آن، نخستین سالن غار نمایان شده و از این نقطه به مرور زمان فضاهای جدید پدیدار گشته است.

شهردار برزک از آمادگی شهرداری برای طراحی و ایجاد ورودی برای این غار به شرط برطرف‌شدن مشکلات حقوقی و قضایی خبر داده است.

ابوالفضل زارع گفت: کارشناسان اداره میراث فرهنگی کاشان از این غار بازدید داشته‌اند و پیگیری‌های لازم برای دعوت از غارنوردان حرفه‌ای انجام شده تا متعاقبا نقشه مسیرها و بازگشایی ورودی غار برای بازدید عمومی فراهم شود.

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.