فروش داروهاي گياهي در عطاري ها ممنوع است

عطاری‌های مجاز به فروش دارو نیستند. کاشان فرداکاشان فردا – سرپرست واحد نظارت بر فرآورده‌هاي طبيعي، سنتي و مكمل دانشگاه علوم پزشكي كاشان اعلام کرد: عطاري‌ها مجاز به عرضه و فروش اشكال دارويي به صورت قرص، كپسول، شربت و آمپول نيستند.

دكتر مسعود نساج در گفت‌وگو با وب‌دا گفت: عطاري‌ها تنها مجاز به فروش گياه به صورت برگ، ريشه و يا گل هستند و مجاز به فروش اشكال دارويي نيستند.

وي اظهار داشت: برخي همشهريان با قرص يا كپسول مشكوك خريداري شده از عطاري به معاونت غذا و دارو اين دانشگاه مراجعه مي‌كنند كه متاسفانه اين كپسول‌ها حاوي ميزان زيادي از تركيبات دارويي است.

بیشتر بخوانیم:
+ عوارض جبران‌ناپذیر مصرف داروی قاچاق
+ عوارض جدی تزریق مداوم دگزامتازون بعد از ۴۰ سالگی

وي افزود: اين نوع كپسول‌ها به ميزان زيادي حاوي داروي شيميايي است که به شدت آسيب‌رسان است و عوارض آن بعضاً غيرقابل بازگشت بوده و حتي در مواردي ميتواند منجبر به ناتواني فرد شود.

دكتر نساج تصريح كرد: افزايش يا كاهش وزن كوتاه‌مدت با اين كپسول‌ها مي‌تواند آسيب‌هاي دائمي به همراه داشته باشد و بعلاوه افرادي كه مبتلا به بيماري خاص (فشار خون، ديابت و … ) هستند حتما قبل از مصرف گياهان دارويي با پزشك خود مشورت كنند زيرا ممكن است باعث تداخلات شديد گردد كه عوارض جبران‌ناپذيري به همراه خواهد داشت.

دكتر نساج عنوان كرد: متاسفانه بعضی مواقع مشاهده شده است ساير اصناف مانند آرايشگاه‌ها و سالن‌هاي بدن‌سازي اقدام به تجويز و خريد و فروش دارو مي‌كنند كه خريد و عرضه داروها در اين مكان‌ها غير‌قانوني بوده و موارد متعدد دال بر عوارض جبران‌ناپذیر مصرف اين تركيبات گزارش شده که توصیه می‌شود از خرید این ترکیبات آسياب‌شده و اشکال دیگر آن در مراکز غیرمجاز خودداری شود.

شهروندان مي‌توانند سوالات خود را در خصوص داروهاي گياهي و سوالات و شكايات خود در این راستا از طريق شماره تلفن 1490 يا 190 مطرح کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.