نقش فعالان اجتماعی برای نجات شهر افسرده

محمدرضا حیدری فعال و نویسنده ورزسی کاشانکاشان فردا – «کاشان شهر غم، اندوه و افسردگی». این گزاره شاه‌بیتِ غزلِ همایشی است نیمه محرمانه که چند سال پیش با حضور تنی چند از کارشناسان جامعه‌شناس در کاشان و با موضوع بررسی حوزه احوالات اجتماعی این شهر برگزار شد.

ناگفته پیداست این نتیجه‌گیری و اعلان زنگ خطر بر اساس مجموعه‌ای از داده‌ها و آمار از جمله ناسازگاری‌های خانوادگی، نرخ طلاق و حجم پرونده‌های قضایی برآورد شده بود تا هشدارگونه‌بودن نوعی از سبک زندگی بیگانه با شادی و نشاط اجتماعی و صد البته توأم با دل‌مردگی، اضطراب و تشویش را در پیشگاه مسؤلان شهر قرار دهد.

اشکال این همایش‌ و نشست‌ها آن است که ابتدا و انتهای آن‌ها بر ارائه آمار و ارقام و هشدار و انذار می‌گذرد و آن کارشناسی که در این دورهمی‌ها هشدار می‌دهد، به ندرت راه‌کار و راه برون‌رفتی از این مهلکه نشان می‌دهد.

اما کیست که نداند توجه به پدیده‌ی «ورزش» و جنبه‌های مختلف آن از جمله پادزرها و داروهای شفابخش و معجزه‌آسا برای غلبه بر افسردگی‌های اجتماعی است؟

«یکی از فرماندهان ارشد انتظامی استان به خود من‌گفت، هر روز که تیم والیبال باریج اسانس در لیگ برتر بازی دارد آمار بزه و سؤرفتار اجتماعی در کاشان به‌شدت کاهش می‌یابد». این جمله از میرمصطفی شجاعی – ملی‌پوش سابق والیبال و سرمربی اسبق باریج‌اسانس – به روشنی نشان می‌دهد ورزش در کجای نقشه‌ی بیمه‌شدن یک جامعه از گزند ناهنجاری و پلشتی‌های اجتماعی است و صدالبته چه سهمی در پمپاژ نشاط و شادی و انگیزه و شوق زندگی توأم با امید به جامعه جوان دارد.

بله، ورزش همان عرصه‌ای است که در اکثر بلاد دنیا از دهه‌ها و سال‌ها پیش به تأثیر آن در فرونشست بحران‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی مذهبی و در یک کلام «همزیستی مهربانانه‌ی فرهنگ‌ها» رسیده‌اند، اما در کشور ما متأسفانه نه تنها از ابزار ورزش در ابتدایی‌ترین سطح استفاده معمول نمی‌شود، بلکه این پدیده و به خصوص فوتبال در جهتی معکوس مانند هفته‌های پایانی لیگ برتر فوتبال فصل قبل، عاملی برای شعله‌ورکردن جنگ‌ها و تنش‌های گاه خونینِ قومی قبیله‌یی است!

ایفاگری سهم ورزش در رونق زندگی آن هم در شهری که به لحاظ علمی و عدد و رقم ثابت‌شده در استان دارای پایین‌ترین نرخ شادی و نشاط اجتماعی است، عزم و همت همگانی می‌خواهد.

همه فعالان اجتماعی، نخبگان دانشگاهیِ حوزه جامعه‌شناسی و حتی کارشناسان به‌روزِ مذهبی در کاشان که اسلام را با همه ظرفیت‌هایش از جمله تأکید آن به جسم و روان سالم و توان‌مند فرد مسلمان می‌شناسند، باید که به کمک معیشت و سبک زندگی مردم شهر بیایند و به ورزش کمک کنند تا لایه‌های پنهان خود را برای مردم شهر نمایان کند.

فعالان اجتماعی و کارشناسان روشن‌بینِ مذهبی به کمک بیایند تا در کنار متخصصان ورزش بتوانند کاشانی‌ها را به مردمی تبدیل کنند که دغدغه ورزش و تندرستی دارند و بی‌شک عزمی که با رونق ورزش همگانی آغاز شود، با ورزش قهرمانی و بر سکو ایستادن جوانانش در میدان‌های منطقه‌ای، استانی، کشوری و سپس جهانی، امتدادی شیرین خواهد یافت.

محمدرضا حیدری ـ کاشان آنلاین با اندکی تلخیص

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.