ساماندهی وضعیت بازار تاریخی کاشان با مشارکت اجتماعی

بازار تاریخی کاشان
بازار تاریخی کاشان

کاشان فردا – رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از اقدام مشترک این اداره و شهردای منطقه تاریخی فرهنگی (ناحیه بازار) در جذب مشارکت اجتماعی برای ساماندهی وضعیت مجموعه تاریخی بازار کاشان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی این اداره؛ مهران سرمدیان گفت: به منظور جلب مشارکتهای اجتماعی برای حفاظت از آثار تاریخی موجود در بازار کاشان در چند ماه اخیر اقدام به برگزاری نشست‌هایی با کسبه و تشکیل هیئت امناء برای بناهای تاریخی شاخص بازار از جمله سراها و تیمچه‌های شاخص آن شده است.

سرمدیان افزود: یک جلسه همفکری و تصمیم‌گیری برای این موضوع و همچنین موضوع پیشگیری تخلفات تعمیراتی در مغازه‌های بازار و بناهای ارزشمند بافت تاریخی با مدیر شهرداری منطقه ویژه تاریخی فرهنگی و دیگر مسئولین مرتبط در چند روز گذشته برگزار، و تصمیماتی برای سامان‌دهی و احیاء بازار کاشان با مشارکت اجتماعی گرفته شد.

بییشتر بخوانیم:
+ به‌سازی ورودی‌های بازار تاریخی کاشان
+ کشف حوضخانه تاریخی در بازار کاشان

وی تصریح کرد: چهارمین نشست با حضور جمعی از کسبه و هیئت‌امنای سرای غفارپور برگزار و مقرر شد طرح حفاظتی و مرمتی این سرا در به‌سرعت از سوی اداره میراث فرهنگی تهیه گردد و هیئت امنا نیز با تامین هزینه مورد نیاز مشارکت لازم را برای سامان‌دهی این سرای تاریخی داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان اضافه‌کرد: 1700 اثر شناسایی‌شده دارای ارزش تاریخی در کاشان داریم که از این تعداد 330 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در بین این آثار مجموعه بازار تاریخی کاشان یکی از پر رونق‌ترین و باشکوه‌ترین بازارهای ایران به‌شمار می‌آید که در دوران صفویه اوج و رونق زیادی داشت.

در این مجموعه ارزشمند تاریخی، راسته‌بازارهای اصلی مانند مسگرها، زرگرها، کفاش‌ها، بزازها و بازارچه‌های میانچال، ملک، ضراب‌خانه، رنگ‌رزها، مساجد، بقاع، کاروان‌سراها، تمیچه‌ها، حمام‌ها و آب‌انبارهای متعدد و مختلفی وجود دارد که هر یک از آن‌ها در دوره‌های خاص به بدنه اصلی بازار ملحق شده‌اند.

مساحت این مجموعه تاریخی 10 هکتار و طول راسته‌های اصلی و فرعی آن حدود 3 کیلومتر است. تعداد حجره‌های راسته‌های اصلی و فرعی  بیش از 700 حجره و نزدیک به 50 بنای شاخص در این بازار وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از کاروان‌سراهای گمرک و نو، سرای نراقی‌ها، حمام خان، سرای زرکش‌ها، سرای قمی‌ها،سرای غفار‌پور ، قیصریه، سرای آب‌انبار، سرای چهارگوش، تیمچه حاج محمد صادق، تیمچه امین الدوله، تیمچه و سرای بخشی، مدرسه و مسجد میانچال، مسجد تبریزی‌ها، سرای ملک، تیمچه سیدآقا، مسجد کفش‌دوزها و زیات و آب‌انبار درب‌زنجیر بخشی و … .

قدمت اصلی بازار کاشان مربوط به دوران آل‌بویه و پس از آن سلجوقی است اما دوران رونق آن مربوط به زمان صفویه به ویژه شاه عباس صفوی است، ولی با توجه به زلزله ویران‌گر سال 1192 هجری قمری، بیشتر فضاهای بازار امروزی قاجاری و مربوط به مرمت‌ها و بازسازی‌های سال‌های بعد از زلزله است.

این اثر در تاریخ ۸ شهریور ۱۲۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.