پزشک کاشانی هزینه مرمت یک اثر تاریخی شهرش را پذیرفت

تیمچه امین‌الدوله در بازار کاشانکاشان فردا – لیلی ماحوزی پزشک کاشانی بخشی از درآمدش را صرف مرمت بنای تاریخی تیمچه امین‌الدوله می‌کند،

این پزشک فوق‌تخصص با شعار «طبیب وطن بر بالین میراث کهن» تصمیم گرفت با افتتاح مطب در تیمچه امین‌الدوله، از یک سو علاقه به بنای تاریخی در میان بیماران را با توجه به فضای آرام این مکان افزایش دهد و از طرفی درآمد حاصل از درمان بیماران را هم صرف جان فرسوده بناهای تاریخی نیاز به مرمت کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان با استقبال از این طرح، از برنامه‌ریزی برای مرمت تیمچه امین‌الدوله در مجموعه بازار تاریخی کاشان خبر داد.

مهران سرمدیان به ایرنا گفت: در پی اقدام طرح میراث‌یاری خانم دکتر لیلا ماخوزی، نشستی با حضور وی، کارشناسان حفظ و احیا آن و برخی صاحب‌نظران مرمت و معماری برگزار و در خصوص موارد ضروری مرمتی این بنا تصمیم‌هایی گرفته شد.

وی اظهارداشت: در این نشست ضمن ارائه گزارشی از آسیب‌ها و نیازهای مرمتی این بنای تاریخی همراه با برآورد هزینه و اقدام‌های مورد نیاز از سوی کارشناسان و با هم‌فکری استادکاران معمار سیداکبر حلی و اکبر تقی‌زاده، برنامه‌ریزی لازم برای آغاز مرمت تیمچه انجام شد.

تیمچه امین‌الدوله از بناهای معماری و تاریخی مربوط به دوره قاجار است که از سوی فرخ‌خان غفاری کاشی ملقب به امین‌الدوله بین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده است.

این اثر تاریخی دارای سه طبقه بنای مستحکم، مسقف و مرتفع با دهانه وسیعی است که از لحاظ عرض، طول و عظمت و شکوه و همچنین تزئینات معماری بی‌نظیر است و هنرها و فنون معماری در آن به گونه‌ای است که می‌توان آنر ا یکی از شاخص‌های هنر معماری اسلامی و ایرانی نام برد.

این اثر تاریخی در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۵۳ با شماره ۱۰۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.