مستند علمی آموزشی کژدم در دانشگاه علوم پزشکی کاشان تولید شد

ساخت مستندی در مورد کژدم (عقرب) در دانشگاه پزشکی کاشانکاشان فردا – بیش از سه دهه مطالعات و پژوهش‌های دکتر روح‌الله دهقانی قهنویه استاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان در باره کژدم (عقرب) منجر به تولید مستندی چهار قسمتی درباره این جانور  شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه، دکتر دهقانی با اشاره به مفید‌بودن کژدم در امور آموزشی، بهداشتی و درمانی گفت: هرچند این جانور در مقایسه با سایر بندپایان کم‌آزارتر است، اما در میان عامه مردم موجودی بدسرشت و اهریمنی معرفی شده است و به واسطه زهرآگین‌بودن مورد بی‌مهری جوامع انسانی قرار گرفته است، که در این مستند علمی – آموزشی تلاش شده است با روایتی هنرمندانه دیدگاه مردم نسبت به کژدم‌ها تغییر یابد.

وی با اشاره به ظرفیت رسانه برای نمایش شیوه زیست و تاثیر زیست‌محیطی کژدم‌ها گفت: از گذشته‌های دور تاکنون کژدم‌ها نقش مهمی در زندگی بشری داشته‌اند و در این مجموعه چهار قسمتی که در چند استان ایران فیلم‌برداری شده است، نحوه زندگی و فراوانی کژدم‌ها در مناطق جنوب، جنوب غربی و نواحی گرمسیری که به طور متوسط حدود 50 هزار مورد عقرب‌زدگی در آن رخ می‌دهد بررسی‌های علمی و پژوهشی و درمانی به عمل آمده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: در چند سال اخیر موضوع سم‌گیری از کژدم‌ها برای تهیه دارو به خصوص داروهای ضد سرطان به موضوع داغ رسانه‌ای بدل است و بخشی از این مجموعه مستند گویای این مطلب است که در پس این تبلیغات اغواکننده چه فجایع زیست‌محیطی رخ می‌دهد که آثار آن ممکن است سلامت و امنیت غذائی ایرانیان را در معرض خطر قرار دهد.

کاشان یکی از شهر های فوکال‌پوینت جانوران زهری در کشور است که تحقیقات بر روی جانوران زهری در حوزه بهداشت محیط، پزشکی و درمان در آن انجام می‌شود. همچنین نخستین کارگاه کشوری گزش جانوران زهری با پیشگیری و درمان آن در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.