حسین آهی درگذشت

حسین آهی درگذشتکاشان فردا – «حسین آهی»، شاعر و پژوهش‌گر و گوینده رادیو پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با سرطان، عصر سه‌شنبه ۸ مرداد ۹۸ دعوت حق را لبیک گفت.

حسن آهی برادر این شاعر و پژوهشگر ادبی در گفت‌وگو با فارس این خبر را تایید کرد، او پیش از این نیز در گفت‌وگوی دیگری به بیماری مرحوم حسین آهی اشاره کرده و گفته بود: «سرطان لنفاوی، بخشی از فک و چانه او را درگیر کرده است، بیماری، خیلی زود پیشرفت کرد و ظرف سه ماه گذشته، بخشی از بدن برادرم را درگیر خود کرده است.»

حسین آهی متولد ۱۳۳۲ تهران، فرزند استاد علی آهی، شاعر و پژوهش‌گر ایرانی است که مدت‌ها به اعتبار و احترام پدر شاعرش «ابن آهی» تخلص می‌کرد. او تحصیلات مقدماتی‌اش را در تهران گذراند و پس از تسلط بر زبان‌های فارسی، عربی، پهلوی و آلمانی، در علومی مانند صرف، نحو، منطق، نجوم، فقه، اصول عروض و کلام نیز صاحب‌نظر بود.

منابع مختلف می‌گویند که نخستین پژوهش‌های او در مباحث شعری و ادبی در سال ۱۳۵۵ ثمر می‌دهد؛ تا آن‌جا که هنوز به ۱۸ سالگی نرسیده‌ بوده که کتاب «بحور شعر فارسی» را منتشر می‌سازد و در همان دوران تحسین تنی چند از بزرگان شعر فارسی نظیر دکتر شفیعی کدکنی و مهدی اخوان ثالث را برمی‌انگیزد.

آهی در دهه ۸۰، برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را برای شبکه دو سیما اجرا می‌کرد. همچنین پس از آن، برنامه رادیویی «تماشاگه راز» را برای شبکه فرهنگ مجری‌گری کرد. اجرای بخش شبانگاهی چهارشنبه‌شب‌های رادیو پیام نیز از دیگر اجراهای حسین آهی بود.

از آهی که بیش از ۲۵ کتاب پژوهشی و تصحیحی در حوزه شعر و ادبیات دارد، مقالات بی‌شماری در مجلات و نشریات کشور از جمله «کیهان فرهنگی» و ماهنامه حافظ به چاپ رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.