غار آهکی اُزوار کاشان توسط معدنچیان بسته شد

بستن دهانه غار آهکی ازوار کاشانکاشان فردا – یک پژوهش‌گر تاریخ و فرهنگ کاشان از بسته‌شدن غار آهکی روستای اُزوار بخش برزک این شهرستان توسط معدنچیان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اهل کاشانم، محمد مشهدی نوش‌آبادی گفت: غار روستای اُزوار بخش برزک کاشان یک غار انحلالی آهکی حدودا ۳۰۰ متری است که یک حفره کوچک آن را به دو قسمت تقسیم کرده و نقشه‌برداری از این اثر طبیعی در اواخر سال ۹۴ توسط انجمن‌های کوه‌نوردی انجام شده است.

وی افزود: این غار به عنوان یک اثر طبیعی شناخته می‌شود و مسدود شدن آن از لحاظ زیست‌محیطی خطرناک بوده و بستن فضایی که هزاران سال باز بوده به محیط طبیعی و حیواناتی که در محل تردد دارند آسیب می‌رساند.

بیشتر بخوانیم:
+ کشف غار شگفت در زیر بافت مسکونی برزک کاشان
+ معادن، بلای جان آثار تاریخی نیاسر

این پژوهش‌گر آیین‌های باستان گفت: مدیران معدن یا معدنچیان برای این‌که رفت و آمد افراد به این غار را قطع و در آینده از محوطه آن به نحو مقتضی استفاده کنند، دهانه غار را با سنگ‌های بسیار بزرگ و خاک پوشانده‌اند.

مشهدی نوش‌آبادی اضافه کرد: اصلا امکان ورود کسی به داخل غار روستای اُزوار نیست و معلوم نیست این مقدار زیاد سنگ و خاک و شن در دهانه غار را چگونه می‌توان برداشت؟

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان تصریح کرد: این غار یک موقعیت طبیعی و تاریخی است و سفال‌های شکسته‌ای هم در اطراف آن پیدا شده، بنابراین هر کسی نباید به خودش اجازه مسدود‌کردن یک مسیر طبیعی و تاریخی شناخته شده را بدهد.

مشهدی خاطرنشان کرد: متولیان امر و دستگاه‌های مسئول مانند میراث فرهنگی، منابع طبیعی و انجمن‌های مردم‌نهاد مرتبط با طبیعت، کوه و غار و دوستداران این حوزه نباید اجازه تخریب و تهدید این اثر طبیعی را بدهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.