غلامعلی بسکی، معروف به بابا بسکی و پدر طبیعت ایران، درگذشت

غلامعلی بسکی معروف به بابا بسکی و پدر طبیعت ایرانکاشان فردا – غلامعلی بسکی، معروف به «بابا بسکی» و از فعالان قدیمی و سرشناس محیط زیست، صبح چهارشنبه ۲۳ مردادماه در بیمارستان بسکی گنبدکاووس در ۸۸ سالگی درگذشت.

به‌ گزارش ایرنا، غلامعلی بسکی که از او با عنوان «پدر طبیعت ایران» هم یاد می‌شود، از شش سال پیش به دلیل سکته مغزی ابتدا در بیمارستان و سپس در منزل بستری و تحت مراقب بود اما از آبان سال گذشته به دلیل مشکلات تنفسی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بسکی در گنبدکاووس منتقل شده بود.

بیشتر بخوانیم:
+ حسین آهی درگذشت
+ دکتر مسعود وارث خیر و استاد دانشگاه درگذشت

بسکی که خود پزشک جراح بود، در سال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در شهر گنبدکاووس تأسیس کرد، اما از سال ۱۳۴۹ زندگی شهری را ترک گفت و تمام زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست کرد.

راه‌اندازی بنیاد جهانی دکتر بسکی با عنوان «مکتب حرمت حیات» با هدف حفظ محیط زیست نمونه‌ای از انبوه فعالیت‌های زیست‌محیطی او در چند دهه اخیر است.

تأسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی، تأسیس مدرسه تیزهوشان و نیز خانه ریاضی استان گلستان و سرای گاندی (تیزهوشان فقیر در روستاها) و وقف شش خانه در مشهد از دیگر فعالیت‌های انسان‌دوستانه این پزشک طرفدار طبیعت بود.

غلامعلی بسکی درباره رنگ لباسش که همواره سفید بود می‌گفت: رنگ سفید لباسی که بر تن می‌کنم نشانه‌ صلح است، صلح انسان با طبیعت، صلح انسان با حیوانات، صلح انسان با گیاهان و صلح انسان با تمام مخلوقات خداوندی.

بر اساس اطلاعیه دفتر مؤسسه سبزگامان دکتر بسکی، پیکر «بابا بسکی» بعدازظهر جمعه در روستای تنگراه به خاک سپرده خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.