صدور دفترچه بیمه در کاشان، معطل کمبود کاغذ

کاشان فردا – «از نوبت شماره ۲۴۰ به بعد چاپ نسخه نداریم. لطفاً در صف نایستید.» این صدای متصدی یکی از کارگزاری‌های بیمه تأمین اجتماعی کاشان است که در همهمه و شلوغی مراجعه‌کنندگان، به گوش می‌رسد. مراجعه‌کنندگانی که ساعت‌هاست منتظرند و حالا باید دست‌خالی برگردند.

این روز‌ها کمبود و نبود کاغذ‌های مخصوص دفترچه بیمه تأمین اجتماعی در کاشان، بسیاری از شهروندان تحت پوشش این بیمه را که نیاز به تعویض دفترچه یا دریافت دفترچه جدید دارند با مشکل مواجه کرده است.

بنابه گفته مسئول یکی از کارگزاری‌های تأمین اجتماعی، چند هفته است افراد زیادی که به دلیل بیماری، نیاز سریع به تهیه یا تعویض دفترچه بیمه تأمین اجتماعی دارند، با مراجعه به کارگزاری‌ها، پاسخ‌های ناامیدکننده‌ای در خصوص نبود کاغذ شنیده یا روزها برای دریافت دفترچه معطل مانده‌اند.

مردم پریشان و مستأصل در صف ایستاده‌اند تا دفترچه‌هایشان را تعویض کنند. خسته‌اند. عده‌ای معترض رو به متصدی می‌کنند که ما نیاز به دفترچه داریم، نمی‌توانیم برگردیم و پاسخ متصدی به همه این است که: «کاغذ تمام شده.»

نگین ۳۷ ساله است و با ناراحتی می‌گوید: این‌جا ششمین دفتری است که طی این چند روز می‌آیم. تمامی دفاتر می‌گویند کاغذ نداریم. همسرم شاغل است، من هم بچه دوماهه‌ام را سپرده‌ام دست اقوام و دربه‌درم. ماهی این همه حق بیمه می‌دهیم که راحت روند درمانی‌مان را طی کنیم، آن‌وقت چرا این‌طور باید اسیر باشیم؟!

حسین ۵۷ ساله است و می‌گوید: از وقتی من این‌جا هستم، چند نفر ناامیدانه برگشته‌اند. الآن هم به هر نفر ۶ برگ می‌دهند و سهمیه‌بندی است تا موقتاً کار همه راه بیفتد.

مسئول یکی دیگر از کارگزاری‌ها می‌گوید: تا چند روز قبل، به هر نفر ۹ برگه می‌دادیم، اما الآن ۶ برگه می‌دهیم. روزی دو کارتن برای ما می‌فرستند، هرچه از استان برسد ما تحویل مردم می‌دهیم اما وقتی تمام شود و نباشد، ما باید چکار کنیم؟

او می‌گوید: این وضعیت را در کل استان اصفهان شاهدیم، اما ظاهراً اوضاع کاشان وخیم‌تر است.

در این میان بیمارانی هستند که می‌خواهند به اتاق عمل برسند و یا وضعیت اورژانسی دارند، اما در این شرایط باید ساعت‌ها معطل بمانند و روندی خسته‌کننده و فرسایشی را طی کنند.

رئیس کارگزاری‌های تأمین اجتماعی، دو هفته پیش، گفته بود: در حال حاضر، ما مشکل کاغذ نداریم. مشکل ما، کوتینگ کردن یا همان کاربن‌دار کردن کاغذ است و از طرفی باید کمبودی که طی این مدت به وجود آمده را جبران کنیم. شرکت چاپ‌کننده دفترچه‌ها به‌سرعت دفترچه‌ها را تولید می‌کند و ما در حال جبران این کمبود هستیم.

این گفته‌ها در حالی است که پس از دو هفته، همچنان این کمبود در بسیاری از شهرهای کشور، از جمله کاشان وجود دارد و مردم با مشکل مواجه‌اند.

بیشتر بخوانیم:
+ حذف دفترچه‌های بیمه سلامت با آغاز بکار سامانه الکترونیک

سازمان تأمین اجتماعی سالانه ۲۵ میلیون دفترچه چاپ می‌کند که هزینه هر دفترچه ۵ هزار تومان است. راه‌حل این سازمان، حذف دفترچه‌های کاغذی است. در حال حاضر مراجعه به مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی بدون ارائه دفترچه بیمه امکان‌پذیر است اما واحدهای غیرملکی دولتی که زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند هنوز به سامانه متصل نشده‌اند تا بدون نیاز به ارائه دفترچه، خدمات درمانی در این مراکز انجام شود.

بیشتر بخوانیم:
+ آغاز نوشتن نسخه‌های الکترونیکی در کاشان

آبان‌ماه سال گذشته؛ مدیر بیمه سلامت شمال استان اصفهان ار آغاز فرایند نوشتن نسخه‌های الکترونیکی که طی آن به مرور نسخه‌های کاغذی و بعد دفترچه حذف می‌شود به صورت پایلوت در کاشان خبر داده و اسفندماه هم گفته بود که این پروسه عملیاتی شد، ولی ظاهرا این پروسه روندی کند داشته یا زیرساخت‌های ضروری برای شتاب در عمومی کردن آن وجود نداشته است.

حوریه شیوا – مشکات آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.