تا زمانی که به برزک نیامده بودم «نحوی» بودم و امروز محو شدم

استاد کریم زمانی در آیین گشایش مرکز برزک‌شناسی کاشانکاشان فردا – شام‌گاه دوشنبه ۸ مهرماه، هم‌زمان با روز بزرگ‌داشت مولوی، همایش «شبی با آفتاب» با حضور شارح بزرگ مثنوی، استاد کریم زمانی و تنی چند از اساتید و اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه کاشان، مسئولین، فرهیختگان، دانشجویان و مردم ادب‌دوست شهر برزک برگزار شد.

شارح صاحب‌نام مثنوی معنوی که بعنوان سخنران ویژه این مراسم دعوت شده بود، ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان مراسم و خوش‌آمدگویی به حضار با اشاره به داستان نحوی و کشتیبان در مثنوی گفت: تا زمانی که به برزک پا نگذاشته بودم همچون «نحوی»داستان مولانا، نه‌تنها نصف بلکه کل عمر خود را در فنا می‌دیدم و امروز با آمدن به این‌جا، در برزک «محو» شدم.

محو می‌باید نه نحو، اینجا بدان
گر تو محوی، بی‌خطر در آب ران

استاد زمانی در ادامه به بیان و تفسیر اشعاری از مثنوی و همچنین تحلیل شخصیت عرفانی مولانا پرداخت و پیر رومی را گوهری تابناک بر تارک ادبیات و عرفان این مرز و بوم برشمرد. مولانا را «محوی» خواند که در طول مثنوی حتی یک‌بار از خویشتن خویش نامی نبرده و هر چه که هست محو در معشوق و خدای خویش است. مولوی را عالمی عامل به علم خویش و انسانی مختار در عرصه جبر و اختیار دانست.

استاد زمانی در ادامه به بیان توصیه‌های اخلاقی و روان‌شناختی مثنوی پرداخت.

در این آیین قبل از سخنرانی کریم زمانی، سید محمدرضا مصطفوی عضو شورای شهر برزک طی سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی از حضور میهمانان در همایش قدرانی کرد.

دکتر مشهدی نوش‌آبادی رئیس مرکز کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان نیز با بیان ضرورت پرداخت هرچه بیشتر به مباحث فرهنگی و تاریخی منطقه، از افتتاح مرکز پژوهش‌های برزک‌شناسی و همکاری با مرکز کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان استقبال نمود.

اجرای قطعه «نی‌نامه» در دستگاه شور بخش دیگری از برنامه بود که با استقبال حاضران روبه‌رو شد.

در ادامه دکتر رضا شجری رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کاشان به ایراد سخنرانی پیرامون مولوی‌شناسی پرداخت.

مرکز پژوهشی برزک‌شناسی با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ادبی،تحقیق و بررسی در ویژگی‌های اقلیمی، طبیعت، تاریخ، فرهنگ و آداب‌ و رسوم مردم بخش برزک، با همکاری مرکز کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان، با مدیریت دکتر سید مرتضی طاهری برزکی و همکاری شورای اسلامی برزک، جمعی از اساتید، دانشجویان و فرهیختگان شهر برزک تأسیس‌شده است.

علی حدادی – کاشان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.