خانه محتشم کاشانی در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی

خانه محتشم کاشانیکاشان فردا – معاون اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: ضروری است به مالک خانه محتشم کاشانی و شهرداری کاشان اعلام شود که این خانه در شرف ثبت قرار گرفته تا همکاری‌های لازم برای این کار صورت پذیرد.

حمیدرضا زیارتی، در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خانه منسوب به محتشم کاشانی شاعر مرثیه‌سرای کاشانی مشهور دوره صفویه در مرکز محله محتشم کاشان و پشت مقبره این شاعر شهیر قرار دارد.

زیارتی، با اشاره به این‌که این خانه در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع احداث شده است افزود: خانه محتشم دارای یک حیاط کوچک با فضا‌های سرپوشیده در سه طرف آن و اتاق‌ها شامل ایوان، سه دری، ۲ زیرزمین، چاه خانه و سایر فضا‌های جنبی بنا شده است.

به گفته او، قدمت خانه به درستی مشخص نیست، ولی با بررسی‌های سطحی و شیوه معماری می‌توان گفت قدمت آن دست‌کم به دوره قاجاریه برمی‌گردد، ولی فضا‌های زیرزمین خانه احتمال قدمت صفویه را دارد.

معاون اداره میراث فرهنگی کاشان، با تاکید بر این‌که خانه محتشم کاشانی مالکیت خصوصی دارد و چندین سال است که به حالت متروکه به حال خود رها شده است گفت: چند سال قبل میراث فرهنگی کاشان نسبت به نقشه‌برداری و مستندنگاری و تهیه پرونده ثبتی بنا اقدام کرد، ولی با توجه به لزوم رضایت مالک و الصاق برگه رضایت وی به پرونده شرایط برای اخذ شماره ثبتی برای این خانه میسر نشد.

زیارتی، تصریح کرد: این خانه در حال حاضر دارای فرسودگی نسبتا زیادی است و سقف دو اتاق اصلی آن نیز دچار ریزش شده و به همین دلیل نیازمند رسیدگی و تعمیرات فوری است که شرط آن همراهی و همکاری مالک آن خواهد بود.

او تاکید کرد: این خانه در شرف ثبت در فهرست آثار ملی بوده و و ضرورت آن برای حفظ و نگه‌داری به مالک و شهرداری کاشان اعلام شده است و در طرح تفصیلی شهر نیز به عنوان اثر ارزش‌مند مشخص شده است که می‌باید مورد حفاظت قرار بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.