عباس اکبری، کاشی، کاشان و ترکیه

دکتر عباس اکبری عضو هیئت علمی دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان پژوهشگر برتر در حوزه هنرکاشان فردا ـ گروه سرامیک دانشگاه ازمیر ترکیه، 9 سپتامبر میزبان سمینار معرفی و بررسی دوکار پژوهشی و هنری از دکتر عباس اکبری عضو هیئت علمی گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان بود.

به گزارش کانال کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان، مجموعه «کاشی و کاشان» که در بخش نظری آن به بررسی جایگاه کاشی در گذشته و وضعیت فعلی آن در شهر کاشان پرداخته شده کاری است که آثار هنری آن، نخست در پنج سال پیش در پژوهش دیگر عباس اکبری با نام «درس‌هایی از محمد‌بن ابوالبرکات جوهری نیشابوری» شروع و در دو سال اخیر به شکلی جدید به سرانجام رسیده است.

بیشتر بخوانیم‌:
+ نمایش «شعر و شاعر» عباس اکبری در اسپانیا

در بخش نظری این پژوهش شاهد معرفی اطلاعات جدیدی در خصوص کاشی، به ویژه کاشی‌های زرین‌فام هستیم. در آثار هنری این مجموعه با رویکردی انتقادی، کاشی‌ها و مجسمه‌هایی با تکنیک زرین‌فام ساخته‌شده که ضمن پیوستگی با گذشته‌ی هنری منطقه کاشان، وضعیت کنونی آن موردنظر قرار گرفته است.

نمایش‌گاه ۵ کشور یک چشم‌‌اندازپروفسور «اتوره ا.سنیپلی» از ایتالیا در اهمیت این آثار در مقدمه این مجموعه نوشته است: «عباس اکبری علاوه بر دنبال‌کردن برخی از بخش‌های مهم و نقطه‌های اوج تاریخ سفال کاشان، از این طریق بینش روشنی از زندگی معاصر را پیش روی‌مان می‌گذارد.

ویژگی‌های سبک‌شناختی مرسوم و تصاویر واقع‌گرایی که ـ در کنار یکدیگر ـ به دقت دیده و باز‌آفرینی شده‌اند، ما را به سوی فهم این مساله سوق می‌دهند که چگونه ممکن است هدایت یک سنت هنری هزاره‌ای را با بازنمودی از زندگی امروزی آشتی داد. از این رو این آثار بدون هیچ تضاد و تعارضی از ارجاعات کهن الگویی عبور کرده و به ابعاد در حال تغییر و عینی جهانی که اینک پیش روی خود داریم می‌رسند.»

کاشان فردا را در اینستاگرام دنبال کنیم:   https://www.instagram.com/kashanefarda.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.